MENU
klinika

Analiza nga "The Economist"

Ndërsa ndikimi i Amerikës zbehet, ekonomitë aziatike integrohen!

20.09.2023 - 12:27

Shtatëqind vjet më parë, rrugët e tregtisë detare që shtriheshin nga brigjet e Japonisë deri në Detin e Kuq ishin të mbushura me grykë arabe, mbeturina kineze, duke transportuar qeramikë, metale të çmuara dhe tekstile në të gjithë rajonin. Në qendër të saj, lulëzoi një pikë tregtare e njohur si Singapura. Rrjeti i madh tregtar brenda-aziatik u ndërpre vetëm nga ardhja e marinarëve nga perandoritë evropiane në rritje dhe shfaqja e tregjeve më të largëta për mallrat aziatike.

Sot një tjetër rikonfigurim është duke u zhvilluar. Modeli “Fabrika e Azisë” i fundit të shekullit të 20-të, në të cilin kontinenti prodhonte produkte për konsumatorët amerikanë dhe evropianë, dha një nxitje të mahnitshme për prosperitetin e Kinës, Japonisë, Koresë së Jugut dhe Tajvanit. Në vitin 1990 vetëm 46% e tregtisë aziatike zhvillohej brenda kontinentit, pasi vëllime të mëdha mallrash rrodhën në Perëndim. Megjithatë deri në vitin 2021 kjo shifër kishte arritur në 58%, më afër niveleve evropiane prej 69%. Tregtia më e madhe rajonale ka nxitur gjithashtu një rritje të flukseve të kapitalit, duke i lidhur akoma më fort vendet. Një epokë e re e tregtisë aziatike është shfaqur – ajo që do të riformësojë të ardhmen ekonomike dhe politike të kontinentit.

Shfaqja e tij filloi me rritjen e zinxhirëve të sofistikuar të furnizimit të përqendruar fillimisht në Japoni në vitet 1990, dhe më pas në Kinë. Mallrat e ndërmjetme – komponentë që përfundimisht do të bëhen pjesë e produkteve të gatshme – së shpejti filluan të lëvizin përtej kufijve në një numër më të madh. Ato u pasuan nga investimet e huaja direkte (IHD). Investitorët aziatikë zotërojnë tani 59% të stokut të IHD-ve në rajonin e tyre, duke përjashtuar qendrat financiare të Hong Kongut dhe Singaporit, nga 48% në vitin 2010. Në Indi, Indonezi, Malajzi, Korenë e Jugut dhe Japoni pjesa e investimeve direkte nga Azia u rrit me më shumë se dhjetë pikë përqindjeje, në mes 26% dhe 61%.

Pas krizës globale financiare të viteve 2007-09, bankat ndërkufitare gjithashtu u bënë më aziatike. Para se të godiste kriza, bankat lokale përbënin më pak se një të tretën e huadhënies jashtë shtetit të rajonit. Ata tani përbëjnë më shumë se gjysmën, pasi kanë përfituar nga tërheqja e financuesve perëndimorë. Bankat e mëdha shtetërore të Kinës kryesuan rrugën. Kreditë jashtë vendit nga Banka Industriale dhe Tregtare e Kinës u dyfishuan më shumë se nga viti 2012 deri në vitin e kaluar, duke u rritur në 203 miliardë dollarë. Megabankat japoneze janë përhapur gjithashtu, për t’i shpëtuar marzheve të ngushta në vend, siç kanë bërë United Overseas Bank të Singaporit dhe Korporata Bankare Jashtë-Kineze.

Prania e qeverive perëndimore është zvogëluar gjithashtu. Në një sondazh të fundit të studiuesve, biznesmenëve dhe politikëbërësve të Azisë Juglindore nga Instituti iseas-Yusof Ishak në Singapor, rreth 32% e të anketuarve thanë se mendonin se Amerika ishte fuqia politike më me ndikim në rajon. Megjithatë, vetëm 11% e të anketuarve e quajtën atë fuqinë ekonomike më me ndikim. Investimet e drejtuara nga shteti nga Kina në pjesën tjetër të kontinentit në kuadër të Iniciativës Brez dhe Rrugë kanë tërhequr vëmendjen, por ndihma zyrtare dhe investimet e ndihmuara nga qeveria nga Japonia dhe Koreja e Jugut po rriten gjithashtu.

Këto tendenca ka të ngjarë të përshpejtohen. Përballë përkeqësimit të marrëdhënieve midis Amerikës dhe Kinës, kompanitë në rajon që mbështeten në fabrikat kineze po kërkojnë alternativa në Indi dhe Azinë Juglindore. Në të njëjtën kohë, pak shefa presin të braktisin tërësisht Kinën, që do të thotë se do të kërkohen dy zinxhirë aziatikë të furnizimit, së bashku me disa dyfishim të investimeve. Marrëveshjet tregtare do ta përshpejtojnë këtë. Një studim i publikuar vitin e kaluar sugjeroi se Partneriteti Ekonomik Gjithëpërfshirës Rajonal, një pakt i gjerë por i cekët i nënshkruar në vitin 2020, do të rrisë investimet në rajon. Në të kundërt, si rezultat i braktisjes së marrëveshjes tregtare të Partneritetit Trans-Paqësor nga Amerika në 2017, ka pak shanse që eksportuesit aziatikë të kenë akses më të madh në tregun amerikan.

Nevoja për të krijuar zinxhirë të rinj furnizimi do të thotë që transporti dhe logjistika janë një tjetër fushë ku investimet brenda-aziatike ndoshta do të rriten, vëren Sabita Prakash nga adm Capital, një firmë private kredie. Përputhja e investitorëve që kërkojnë të ardhura të besueshme me projektet që kërkojnë financa – misioni i kompanive të tilla private të kreditit – ka qenë një kalim kohe fitimprurëse në Azi dhe ka të ngjarë të bëhet një argëtim më tërheqës. Madhësia e tregut të kredisë private në Azinë Juglindore dhe Indi u rrit me rreth 50% midis 2020 dhe mesit të 2022, në pothuajse 80 miliardë dollarë. Investitorë të tjerë të mëdhenj po i drejtohen edhe infrastrukturës. Në fakt, fondi i pasurisë sovrane të Singaporit, i cili menaxhon një pjesë të rezervave valutore të vendit, po shpenzon shumë për ndërtimin e nevojshëm për zinxhirët e rinj të furnizimit.

Ndryshimet në kursimet dhe demografinë aziatike do të përshpejtojnë gjithashtu integrimin ekonomik. Kina, Hong Kongu, Japonia, Singapori, Koreja e Jugut dhe Tajvani janë ngjitur në radhët e investitorëve jashtë shtetit, duke u bërë disa nga më të mëdhenjtë në botë. Këto pjesë më të pasura dhe më të vjetra të kontinentit kanë eksportuar vëllime mbresëlënëse të kapitalit në pjesën tjetër të rajonit, me para të gatshme pas lidhjeve tregtare të krijuara së fundmi. Në vitin 2011, vendet më të pasura dhe më të vjetra në Azi kishin rreth 329 miliardë dollarë, në paratë e sotme, të investuara në ekonomitë më të reja dhe më të varfra të Bangladeshit, Kamboxhias, Indisë, Indonezisë, Malajzisë, Filipineve dhe Tajlandës. Një dekadë më vonë kjo shifër ishte rritur në 698 miliardë dollarë.

Në Indi dhe Azinë Juglindore, “ju ende po ndodh urbanizimi dhe kapitali ndjek këto tendenca,” thotë Raghu Narain nga Natixis, një bankë investimesh. Jo vetëm që qytetet më të mëdha kërkojnë më shumë investime në infrastrukturë, por kompanitë e reja më të përshtatshme për jetën urbane mund të lulëzojnë. Aktiviteti ndërkufitar aziatik i bashkimeve dhe blerjeve (m&a) po ndryshon, sipas z. Narain, duke u bërë më shumë si ai që gjendet në Evropë dhe Amerikën e Veriut. Edhe pse marrëveshjet brenda dhe jashtë Kinës janë ngadalësuar ndjeshëm, aktiviteti m&a është bërë më i zakonshëm diku tjetër. Bankat japoneze, të cilat përballen me norma të ulëta interesi dhe një ekonomi me rritje të ngadaltë në vend, janë të pangopura për marrëveshje. Gjatë vitit të kaluar Sumitomo Mitsui Financial Group dhe Mitsubishi ufj Financial Group kanë marrë firma financiare indoneziane, filipinase dhe vietnameze.

Ndërkohë, rritja e konsumit aziatik i bën ekonomitë lokale më tërheqëse si tregje. Ndërsa në Evropë 70% ose më shumë e mallrave të konsumit importohen nga rajoni lokal, vetëm 44% janë në Azi. Kjo ka të ngjarë të ndryshojë. Nga 113 milionë njerëz që pritet vitin e ardhshëm të hyjnë në klasën globale të konsumatorëve (duke shpenzuar mbi 12 dollarë në ditë në dollarë 2017, të përshtatura për fuqinë blerëse), rreth 91 milionë do të jenë në Azi, sipas World Data Lab, një firmë kërkimore. Edhe pse rritja e të ardhurave kineze ngadalësohet pas dekadash zgjerimi, vendet e tjera do të rritin ritmin. Pesë ekonomitë më të mëdha në asean, një bllok rajonal – domethënë Indonezia, Malajzia, Filipinet, Singapori dhe Tajlanda – pritet të shohin rritje të importeve me 5.7% në vit midis 2023 dhe 2028, ritmi më i shpejtë i çdo rajoni.

Këto modele tregtare rajonale do të përfaqësonin një kthim në një gjendje më normale të punëve. Modeli i eksportit i shtrirë në glob, i cili ofroi standardet e jetesës së botës së parë në pjesë të mëdha të Azisë dhe inkurajoi investimet nga larg, ishte një produkt i rrethanave historike unike. Sasia e mallrave që udhëtojnë nga qytetet industriale të kontinentit në Amerikë është shumë më e lartë se sa do të parashikohej nga madhësia relative e tregjeve të tyre përkatëse të eksportit dhe importit, dhe distanca ndërmjet tyre. Në të vërtetë, një punim nga Instituti i Kërkimeve Ekonomike për Azinë dhe Azinë Lindore sugjeron që eksportet e makinerive nga Azia Veri-Lindore dhe Juglindore në Amerikën e Veriut në vitin 2019 ishin më shumë se dy herë më të larta se sa faktorë të tillë sugjeronin.

Lidhjet më të ngushta tregtare do të lidhin edhe më fort së bashku ciklet e biznesit të ekonomive aziatike. Pavarësisht përdorimit të vazhdueshëm të dollarit në transaksionet ndërkufitare dhe prirjes së vazhdueshme të investitorëve aziatikë për tregjet e listuara në Perëndim, një studim i Bankës Aziatike për Zhvillim në vitin 2021 arriti në përfundimin se ekonomitë aziatike tani janë më të ekspozuara ndaj ndikimeve nga goditjet ekonomike në Kinë sesa Amerika. . Kjo është shfaqur në muajt e fundit, pasi tregtia e dobët e Kinës ka goditur eksportuesit në Korenë e Jugut dhe Tajvan. Më shumë tregti, jo vetëm në pjesë të ndërmjetme, por në mallra të gatshme për konsum, do të thotë se monedhat e kontinentit dhe vendimet e politikës monetare do të lëvizin gjithnjë e më shumë në sinkronizim.

Kjo do të ketë pasoja politike. Amerika do të ruajë ndikimin mbi sigurinë aziatike, por rëndësia e saj ekonomike do të bjerë. Biznesmenët vendas dhe politikëbërësit do të jenë më të interesuar dhe më të hapur ndaj fqinjëve të tyre, në vend të klientëve dhe vendeve më larg. Me fabrikat lokale që ende po ndërtohen, konsumi në rritje dhe një grup i thellë kursimesh nga kursimtarët gjithnjë e më të moshuar të Azisë, të dëshpëruar për projekte për t’u financuar, pika më e lartë për integrimin rajonal nuk është arritur ende. Epoka e re e tregtisë aziatike do të jetë më e fokusuar në nivel lokal dhe më pak përballë Perëndimit. Kështu do të jetë edhe vetë kontinenti.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “The Economist

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Henry Kissinger flet për konfliktin SHBA-Kinë

‘Lufta tregtare’, më keq se Lufta e Parë Botërore!

Nga Russian Today/ Lufta kundër dollarit

‘Hakmarrja’ e Kinës kundër sanksioneve të SHBA