MENU
klinika

Dallimet

Si ndryshojnë ADHD dhe paaftësitë në të mësuar?

17.10.2023 - 16:10

Shumë fëmijë dhe 4,4% e të rriturve jetojnë me çrregullim të hiperaktivitetit të deficitit të vëmendjes (ADHD). Është një gjendje kronike që mund të shkaktojë simptoma që lidhen me mungesën e vëmendjes, hiperaktivitetin/impulsivitetin ose një kombinim të të dyjave.

ADHD përfshihet në kushtet e shëndetit mendor, që do të thotë se teknikisht nuk klasifikohet si paaftësi e të mësuarit. Por simptomat e ADHD mund të ndikojnë në mënyrën se si dikush mëson, dhe disa njerëz me ADHD gjithashtu kanë aftësi të kufizuara në të mësuar.

A klasifikohet ADHD si një paaftësi e të mësuarit?

ADHD nuk është një paaftësi e të mësuarit – por simptomat e gjendjes mund të ndikojnë në aftësinë e dikujt për të mësuar në mjediset tradicionale. Për shembull, ja se si llojet e ndryshme të ADHD mund të ndikojnë në përvojat shkollore të dikujt:

ADHD i pavëmendshëm: Njerëzit me këtë lloj ADHD mund të shpërqendrohen lehtësisht në klasë ose në punë, të kenë vështirësi të përqendrohen në detyra, të ndjekin udhëzimet, ose të përpunojnë informacione të reja ndryshe nga bëjnë shokët e tyre të klasës.

ADHD hiperaktiv-impulsiv: Njerëzit që kanë këtë lloj ADHD mund ta gjejnë veten shpesh duke u tronditur, duke u përpëlitur ose duke lëvizur; ndërprerja e të tjerëve gjatë detyrave; dhe përfshirja në sjellje të tjera që mund t’i bëjnë të vështira ditët e gjata të shkollës.

ADHD e kombinuar: Njerëzit me ADHD të kombinuar kanë simptoma të të dy llojeve të ADHD dhe përgjithësisht përjetojnë mosvëmendje, hiperaktivitet dhe impulsivitet, të cilat të gjitha mund të ndikojnë në të mësuarit.

Si ndryshon ADHD nga një paaftësi e të mësuarit?

Paaftësitë në të nxënë, ose çrregullimet specifike të të mësuarit, janë kushte neurozhvillimore që ndikojnë në aftësinë e dikujt për të lexuar, shkruar ose bërë matematikë.

Sipas Shoqatës Amerikane të Psikiatrisë (APA), paaftësitë në të mësuar prekin 5-15% të fëmijëve dhe adoleshentëve. Nën spektrin e çrregullimeve specifike të të nxënit, ekzistojnë tre lloje kryesore të paaftësisë në të nxënë:

Disleksia shkakton vështirësi në përpunimin e gjuhës. Ndikon në funksione të tilla si aftësia në të lexuar, drejtshkrimi dhe shkrimi.

Disgrafia përfshin vështirësi në të shkruar. Ajo ndikon në aspekte të tilla si gramatika, shenjat e pikësimit dhe madje edhe shkrimi i dorës.

Diskalkulia shkakton vështirësi në lidhje me numrat ose llogaritjet. Ndikon në detyra të tilla si llogaritjet matematikore, arsyetimi dhe zgjidhja e problemeve.

ADHD është i ndryshëm nga një çrregullim specifik i të mësuarit sepse nuk ndikon domosdoshmërisht në aftësi specifike akademike si leximi, shkrimi dhe matematika. Në vend të kësaj, ADHD ndikon në funksione dhe sjellje më të gjera si funksionimi ekzekutiv dhe rregullimi emocional.

Megjithatë, pavarësisht dallimeve midis ADHD dhe aftësive të kufizuara të të mësuarit, mund të ketë disa burime të besueshme të mbivendosura midis ADHD dhe disa çrregullimeve të të mësuarit. Në fakt, disa kërkime sugjerojnë se 20–60% e fëmijëve me ADHD gjithashtu kanë çrregullime specifike të të mësuarit.

A mësojnë ndryshe njerëzit me ADHD?

Të gjithë njerëzit mësojnë dhe përpunojnë informacione të reja ndryshe. Për shembull, disa njerëz janë nxënës dëgjues që mësojnë përmes diskutimeve dhe shpjegimeve, ndërsa të tjerët janë nxënës vizualë që mësojnë përmes imazheve, videove dhe mjeteve të tjera vizuale.

Disa aspekte të ADHD, të tilla si tendenca për hiper-përqendrim, në fakt mund ta bëjnë më të lehtë të mësuarit. Nëse një mësues mund të gjejë mënyra për të përfshirë interesat e veçanta të një studenti me ADHD, studenti mund ta ketë shumë më të lehtë të përvetësojë mësimin që jepet.

Për shembull, studentët që e duan muzikën mund ta kenë shumë më të lehtë për t’iu qasur matematikës kur ajo shqyrtohet përmes thjerrëzës së një shkalle muzikore.

Ndërsa njerëzit me ADHD kanë stilet e tyre individuale të të mësuarit, gjendja mund të ndikojë ende në shumë aspekte të shkollimit tradicional. Përveç trajtimit, një nga mënyrat më të mira për të adresuar këto dallime të të mësuarit është përmes akomodimit.

Akomodimet në klasë që mund ta bëjnë më të lehtë mësimin për studentët me ADHD përfshijnë modifikimet në klasë, mësuesit ndihmës dhe formatet alternative të detyrave. Në mënyrë të ngjashme, akomodimet në vendin e punës si ndihmat e kujtesës, ndryshimet e orarit dhe rregullimet e detyrave mund të ndihmojnë në lehtësimin e mësimit dhe punës për të rriturit me ADHD.