Iniciativa masive e Kinës “Një brez dhe një rrugë” (BRI) – që mbështet dhe shpesh ndërton rreth 21,000 projekte infrastrukturore në mbarë botën – konsiderohet gjerësisht si pjesa qendrore e politikës së jashtme të Presidentit Xi Jinping.
Shpesh në krahasim me Planin Marshall të SHBA-së për Evropën pas Luftës së Dytë Botërore, Pekini ka marrë më shumë se 1.3 trilion dollarë (1.2 trilion euro) në kredi gjatë dekadës së fundit ose më shumë për të financuar ndërtimin e urave, porteve dhe autostradave të vendeve me të ardhura të ulëta dhe të mesme, sipas një raporti të ri.
BRI ka ndihmuar në rivendosjen e rrugëve të lashta tregtare midis Kinës dhe pjesës tjetër të botës, prej nga vjen nofka Rruga e Re e Mëndafshit. Ajo ka rritur gjithashtu ndikimin global të Pekinit, shumë për hidhërimin e Uashingtonit dhe Brukselit.
Kritikët thonë se BRI ka sjellë vendet në zhvillim me borxhe të pamenaxhueshme dhe ka lënë një gjurmë masive të karbonit në një kohë kur mbrojtja e mjedisit duhet të ketë përparësi. Disa vende, përfshirë Filipinet, janë tërhequr nga projektet.
Të tjerë kanë vënë në dukje strategjinë e Kinës për t’u ofruar kontrata firmave të saj shtetërore për të ndërtuar projekte infrastrukturore, shpesh duke çuar në kosto të errëta ndërtimi që vendet më vonë luftojnë për t’i rinegociuar.
Ndërsa Kina është zotuar të vazhdojë të investojë miliarda në projekte të reja, dita e llogarisë tani ka ardhur. Fatura e 10 viteve të fundit për shumë prej këtyre kredive ka ardhur tani.
Sa kredi BRI kanë ‘marrë kthesën’ e gabuar?
Një raport i publikuar në fillim të këtij muaji nga AidData vlerëson se 80% e huadhënies së bërë nga Kina në botën në zhvillim është për vendet në vështirësi financiare. Shtëpia kërkimore me bazë në SHBA vlerësoi se borxhi total i papaguar, duke përjashtuar interesin, është të paktën 1.1 trilion dollarë.
Ndërsa raporti nuk jep një shifër se sa kredi ‘nuk po ecin mirë’, ai thekson se pagesat e vonuara janë në rritje. Autorët e raportit vunë në dukje gjithashtu se 1,693 projekte të BRI-së janë në rrezik dhe se 94 projekte ose janë anuluar ose pezulluar.
AidData llogariti se më shumë se gjysma e huave të BRI-së kanë hyrë tani në periudhën e tyre kryesore të ripagimit, në një kohë kur normat bazë të interesit global janë rritur ndjeshëm, duke ngarkuar vendet debitore me një barrë edhe më të madhe shlyerjeje.
Autorët e raportit zbuluan se Kina ka, në disa raste, më shumë se dyfishuar normën e interesit si një ndëshkim për pagesat e vonuara nga 3% në 8.7%.
Kur Kina filloi të ofronte kredi për vendet në zhvillim në fillim të shekullit, më pak se një e pesta e projekteve u kolateralizuara, krahasuar me pothuajse dy të tretat sot.
Një raport i Bankës Botërore në fillim të këtij viti zbuloi se Kinës tashmë i është dashur të japë miliarda hua shpëtimi për vendet e BRI.
Ajo tani po miraton një strategji të re për të hequr rrezikun nga një valë kredish në vështirësi, e cila përfshin kredi shpëtimi që ndihmojnë në mbështetjen e financave të qeverive që u ka dhënë hua dhe shpesh bankave të tyre qendrore, zbuloi AidData.
Çfarë po bëjnë SHBA dhe Evropa për të konkurruar me Kinën?
AidData zbuloi se ndërkohë që Kina po shpenzon rreth 80 miliardë dollarë në vit për kreditimin e vendeve me të ardhura të ulëta dhe të mesme, Shtetet e Bashkuara po luajnë të arrijnë hapin.
Uashingtoni shpenzon afërsisht 60 miliardë dollarë në financa të ngjashme zhvillimi çdo vit, kryesisht për shkak të financimit të projekteve të sektorit privat nga Korporata Financiare e Zhvillimit Ndërkombëtar të SHBA (DFC).
Një shembull i financimit të SHBA është ndërtimi i planifikuar i një terminali të kontejnerëve të anijeve në ujë të thellë në Portin e Colombo të Sri Lankës, që kushton gjysmë miliardë dollarë, i cili u njoftua në fillim të këtij muaji.
Kombi ishull i Oqeanit Indian po përpiqet të rikuperohet nga një krizë e rëndë financiare dhe ekonomike dhe angazhimet e tij ekzistuese të huasë ndaj BRI të Kinës kanë penguar përpjekjet për të zgjidhur problemet e tij financiare.
Pekini huazoi para për të ndërtuar Portin Hambantota, në bregun juglindor të Sri Lankës, së bashku me një aeroport dhe një qytet në tokë të rikuperuar. Megjithatë, projektet nuk janë mjaft fitimprurëse për të shlyer kreditë.
Dy vjet më parë, vendet e G7 nisën iniciativën Build Back Better World, ose B3W, një përpjekje tjetër e Shteteve të Bashkuara dhe aleatëve të saj për të kundërbalancuar BRI-në.
Dhe vetëm muajin e kaluar, Bashkimi Evropian mbajti samitin e tij të parë për programin e tij Global Gateway, i cili shihet gjithashtu si një alternativë ndaj BRI-së dhe shpresohet se do të ndihmojë në ruajtjen e ndikimit të Evropës, veçanërisht në Jugun Global.
Gjatë bisedimeve, marrëveshjet me vlerë rreth 70 miliardë euro u nënshkruan me qeveritë në të gjithë Evropën, Azinë dhe Afrikën. Mbështetja e BE-së, e cila përfundimisht mund të arrijë në 300 miliardë euro, do të ndihmojë projektet që lidhen me mineralet e papërpunuara kritike, energjinë e gjelbër dhe korridoret e transportit.
Shefja e Komisionit Evropian Ursula von der Leyen tha se Porta Globale do t’u japë vendeve në zhvillim një “zgjedhje më të mirë” për financimin e projekteve të infrastrukturës. Ndërsa ajo nuk e veçoi BRI-në e Kinës për kritika, ajo vuri në dukje se si opsionet e tjera për financim shpesh vijnë me një “çmim të lartë”.
AidData zbuloi se ndërsa SHBA dhe aleatët e saj mund të mos jenë në gjendje të përputhen vazhdimisht me dollarin e Pekinit për dollarin, pjesërisht për shkak të premtimeve të tepërta dhe pamundësisë për të ofruar, G7 e shpenzoi Kinën në vitin 2021 me 84 miliardë dollarë.
Në raportin e saj, AidData paralajmëroi gjithashtu SHBA-në dhe aleatët e saj kundër përpjekjeve për të konkurruar me BRI-në e Kinës, ndërsa Pekini kalon nga projektet e ndërtimit në shkallë të gjerë në mbledhjen e borxhit.
Megjithatë, autorët e raportit thanë se dështimi i shumë projekteve të BRI ofron një mundësi për të joshur vendet e prekura, si Sri Lanka, të kthehen në orbitën e Perëndimit.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “Deutsche Welle“