MENU
klinika

Analiza nga "Deutsche Welle"

AI, e mirë apo e keqe për botën?

17.01.2024 - 18:43

Zhurma rreth inteligjencës artificiale është e dukshme në shëtitoren në Davos. Pjesa më e madhe e pasurive të paluajtshme këtu është suvatuar me postera që lartësojnë virtytet e AI.

Ekziston edhe një pavijon i tërë kushtuar teknologjisë. Quhet me vend Shtëpia e AI dhe është ndër adresat më të kërkuara në Forumin Ekonomik Botëror të këtij viti, ndërsa liderët e biznesit debatojnë mbi rreziqet dhe mundësitë e paraqitura nga AI dhe kuptojnë se si ta adoptojnë teknologjinë në mënyrë efektive.

Një ndjenjë optimizmi mbizotëron për mundësitë që AI premton të sjellë në fusha të tilla si kujdesi shëndetësor dhe arsimi. Megjithatë, entuziazmi shpesh paraprihet nga “AI, nëse bëhet me përgjegjësi” ose pasohet nga “por duhet të jemi të kujdesshëm”.

Forumi Ekonomik Botëror në sondazhin e tij vjetor të rreziqeve vlerëson dezinformimin dhe dezinformimin e drejtuar nga AI si rrezikun më të madh në dy vitet e ardhshme. Sondazhi tha se “lidhja midis informacionit të falsifikuar dhe trazirave shoqërore do të zërë skenën qendrore” këtë vit kur mbi 2 miliardë njerëz shkojnë në qendrat e votimit në vende të tilla si SHBA dhe India.

Fondi Monetar Ndërkombëtar ka paralajmëruar se revolucioni i teknologjisë do të ndikojë në pothuajse 40% të vendeve të punës në mbarë botën, duke përfshirë punët me aftësi të larta. Në ekonomitë e zhvilluara mund të jetë edhe 60% e vendeve të punës.

Ndërsa ekonomitë në zhvillim mund të përballen me më pak ndërprerje të menjëhershme nga AI, FMN paralajmëron se shumë prej këtyre vendeve do të luftojnë për të shfrytëzuar përfitimet e AI për shkak të mungesës së infrastrukturës dhe fuqisë punëtore të kualifikuar, duke rritur rrezikun që me kalimin e kohës AI mund të përkeqësojë pabarazinë midis kombeve.

“Në shumicën e skenarëve, AI ka të ngjarë të përkeqësojë pabarazinë e përgjithshme, një prirje shqetësuese që politikëbërësit duhet ta trajtojnë në mënyrë proaktive për të parandaluar që teknologjia të nxisë më tej tensionet sociale,” tha shefja e FMN-së Kristalina Georgieva në fillim të takimit vjetor të WEF.

Rreziqet e shumta ndërsa AI vazhdon
Ndër shqetësimet më të mëdha janë cilësia e të dhënave që fuqizojnë modelet e ndryshme të AI dhe se si teknologjia ka çuar në rritjen e përmbajtjes manipuluese me cilësi të lartë si falsifikimet e thella me një kosto relativisht të ulët.

Kritikët thonë se kompanitë gjeneruese të AI nuk kanë qenë transparente në lidhje me burimin e të dhënave që fuqizon modelet e tyre të mëdha gjuhësore si ChatGPT, duke çuar në shqetësime në lidhje me besueshmërinë e të dhënave themelore.

“A i morën ata të dhëna nga Fortran (një gjuhë programimi kompjuterik – red.) apo morën të dhëna nga një pjesë e caktuar e Reddit? Vetëm mund të supozoni,” tha për DW James Landay, profesor i shkencave kompjuterike në Universitetin Stanford.

“Ajo që ne dimë është se ato vijnë kryesisht nga një perspektivë perëndimore. Vlerat kulturore të ngulitura në këto të dhëna nuk janë të përshtatshme për kulturat e tjera. Është pothuajse një formë e imperializmit,” tha ai.

Landay, i specializuar në ndërveprimin njeri-kompjuter, tregon kërcënimet e trefishta D të paraqitura nga modelet e AI: dezinformata, falsifikime të thella dhe diskriminim.

Miratimi për AI
Megjithë mangësitë e tij aktuale, AI po konsiderohet si një ndryshim i madh i lojës për industrinë. Udhëheqësit e teknologjisë janë përfolur për mënyrën sesi teknologjia ka çuar në një rritje të madhe të produktivitetit.

Nigel Vaz, CEO i Publicis Sapient – krahu dixhital i agjencisë franceze të reklamave Publicis – tha se AI kishte çuar në 30-40% përfitime të produktivitetit në zhvillimin e softuerit.

“Po i lejon ata [zhvilluesit] të fokusohen më shumë, jo aq shumë në gjenerimin e kodit, por në ideimin aktual,” tha ai gjatë një paneli diskutimi.

Ekspertët gjithashtu nënvizojnë përfitimet e mundshme që AI premton veçanërisht në fusha si arsimi ku fëmijët me akses të kufizuar në shkolla një ditë mund të kenë akses te tutorët personalë dhe kujdesin shëndetësor, ku teknologjia tashmë po ndihmon në rritjen e cilësisë së kujdesit për pacientët.

Presidentja e Komisionit Evropian Ursula von der Leyen, një optimiste e vetë-rrëfyer e teknologjisë, është dakord.

“AI mund të rrisë produktivitetin me shpejtësi të paparë,” i tha ajo turmës në Davos. “Evropa duhet të përmirësojë lojën e saj dhe të tregojë rrugën për përdorimin e përgjegjshëm të AI. Kjo është inteligjenca artificiale që rrit aftësitë njerëzore, përmirëson produktivitetin dhe i shërben shoqërisë.”

Zbulimi që dëshmoi AI gjenerues vitin e kaluar mund të qetësohet pak këtë vit pasi kompanitë përballen me rastet aktuale të përdorimit të zbatueshëm të teknologjisë dhe pasigurinë rreth rregullores për përdorimin e saj, thotë Alexandra Mousavizadeh, CEO e Evident, një platformë e specializuar në krahasimin dhe ndjekja e adoptimit të AI në të gjithë sektorin bankar.

“Ka një sasi të madhe zhurmash dhe eksplorimi se çfarë mund të bëjë AI gjeneruese për bizneset, por është jashtëzakonisht e vështirë për t’u zbatuar”, tha Mousavizadeh për DW. “Ka një kuptim të qartë se çfarë mund të bëjnë modelet e mëdha gjuhësore, por hezitimi është nëse është mjaft i besueshëm për rastet e përdorimit që kemi brenda organizatave tona.”

Si të bëni AI me përgjegjësi?
Shumë diskutime në Davos kanë qenë rreth asaj se si të shfrytëzohen përfitimet e revolucionit të teknologjisë duke minimizuar rreziqet.

Për shembull, Ramayya Krishnan, një ekspert për transformimin dixhital në Universitetin Carnegie Mellon, thotë se rreziqet e humbjes së vendeve të punës mund të reduktohen nga monitorimi në kohë reale i tregjeve lokale të punës, në mënyrë që nevojat në ndryshim të punëdhënësve të mund të identifikohen shpejt.

“Ka shumë pak gjasa që një AI do të jetë në thelb një zëvendësim për të gjitha detyrat në një profesion të caktuar,” tha Krishnan, i cili është gjithashtu një anëtar i Komitetit Këshillues Kombëtar të Inteligjencës Artificiale të Departamentit të Tregtisë së SHBA.

Ndërgjegjësimi i situatës për atë që po ndodh në treg do të ndihmojë në identifikimin e boshllëqeve të aftësive dhe më pas punëtorët mund të rikualifikohen për t’i ndihmuar ata të kalojnë nga punët që janë në rënie, tha ai.

Kur bëhet fjalë për dezinformimin dhe dezinformimin, kompanitë po bëjnë përpjekje për të informuar më mirë përdoruesit. Google, për shembull, ka bërë SynthID, një mjet për vendosjen e ujit dhe identifikimin e imazheve të krijuara nga AI.

Por aktualisht nuk ka asnjë standard të industrisë.

“Kërkesa duhet të jetë që çdo model i AI kur zhvillon përmbajtje duhet të ketë origjinën e lidhur me atë dhe, krahas përmbajtjes, të lëshojë një mjet nëpërmjet të cilit filigrani ose prejardhja e përmbajtjes mund të përpunohet në mënyrë që qytetari që ndërvepron me përmbajtjen mund të jetë informuar nëse po ndërveprojnë me një përmbajtje të AI apo jo”, tha Krishnan për DW.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “Deutsche Welle