MENU
klinika

Naimi vjershëtori

Dhe drit’ e diturisë përpara do na shpjerë…

14.07.2019 - 14:00

      NAIM FRASHËRI (1846-1890) – Lindi në Frashër të Përmetit, mësimet e para i mori pranë teqesë bektashiane. Më 1865, familja u shpërngul në Janinë, ku u bashkua me të vëllanë e vogël, Samiun, ku mbaroi gjimnazin grek “Zosimea” më 1869. Në gjimnaz, mori njohuri të gjera kulturore, njohu letërsinë, kulturën dhe filozofinë klasike greke e romake, ra në kontakt me idetë e Revolucionit Borgjez Francez dhe me iluminizmin francez. Përvetësoi gjuhët: greqishten e vjetër e të renë, latinishten, frëngjishten, italishten e persishten. Naimi jo vetëm që mori bazat e botëkuptimit të vet, por njohu edhe poezinë e Evropës Lindore. Të gjitha këto tradita poetike ndikuan në formimin e tij si atdhetar e poet… Veprat e tij: “Bagëti e Bujqësi”, “Lulet e Verës”, “Historia e Skënderbeut”, një testament politik, “Qerbela”, etj.

Naimi krijoi traditën e letërsisë patriotike kombëtare, ai solli në letërsi botën shqiptare, aspiratat jetike të popullit. Dashuria për atdheun, popullin dhe njeriun, krenaria kombëtare dhe besimin në të ardhmen, ideja e madhe e çlirimit, formojnë thelbin romantik të veprës së tij. Naimi është bilbili i gjuhës shqipe, mjeshtër i fjalës; është poeti më i madh i Rilindjes Kombëtare Shqiptare, atdhetar, mendimtar dhe veprimtar i shquar i arsimit e i kulturës shqiptare. Vepra e tij është e gjallë dhe frymëzuese edhe në jetën e shoqërisë së ditëve të sotme.

 

 

 

 

Vepra “Historia e Skënderbeut” luajti një rol shumëplanësh në formimin e vetëdijes kombëtare të shqiptarëve. Tendenca historike dhe tendenca poetike në ndërthurjen e tyre e bën poemën të ngjante me një traktat historik të mbështjellë në mënyrë poetike. Naimi zgjodhi një tjetër shtrat, ku vendosi rrjedhën e poemës së tij në heroizmin e Gjergj Kastriotit për të arritur “Tokën e Premtuar” lirinë. Ndaj shekulli XV bëhet qendra e historisë kombëtare shqiptare nëpërmjet prijësit Gjergj Kastriotit, që e ktheu emrin e tij në një jehonë që endet edhe sot e kësaj dite kudo ku flitet shqip. Te “Lahuta e Malësisë” do të vëmë re paralelizmat historike, që i bëjnë të dyja veprat të jenë të njëtrajtshme. Pavarësisht viteve në të cilat u krijuan, vepra naimiane dhe ajo fishtiane, frymëmarrja që i përshkon është e njëjtë.

Poema “Histori e Skënderbeut” u botua më 1898, dy vjet mbas vdekjes së Naimit. Kjo vepër mbeti testamenti i tij, sepse në të përmblodhi dhe shprehu me patos të fuqishëm idealet për lirinë e Shqipërisë, për futjen e saj në rrugën e përparimit. Vepra doli në një çast tepër të mprehtë të Perandorisë Osmane, që po shkonte drejt fundit të saj dhe rreziku i copëtimit të vendit tonë nga shtetet shoviniste ishe tepër i madh.

 

 

 

 

 

Naimi me poemën e tij madhore, lëshoi hapur e me forcë kushtrimin për të rrokur armët, për të shkundur zgjedhën turke dhe për të mbrojtur atdheun nga çfarëdolloj rreziku. E idealizon personifikimin e Skënderbeut me të gjitha vlerat e tij: trimërisë, urtësisë, bukurisë fizike e morale, udhëheqës me aftësi të rralla, organizator dhe strateg i madh, në luftë i dashur dhe i thjeshtë me njerëzit, luftëtar që bie si rrufe mbi armiqtë.

Naimi thekson se pushteti osman ndërpreu procesin e zhvillimit e të qytetërimit të Shqipërisë, e hodhi Shqipërinë në errësirë. “Historia e Skënderbeut” u bë një nga veprat më të dashura gjatë Rilindjes, e cila themeloi në letërsinë tonë traditën e poezisë epike. Poema “Histori e Skënderbeut” përbëhet nga 22 pjesë.

Naimi u këndoi me pasion të rrallë mallit dhe bukurive të atdheut; bëri thirrje të fuqishme për çlirimin dhe begatinë e vendit, për një të ardhme demokratike; propagandoi me guxim demokratizimin dhe antimonarkizmin; besimin në aftësinë e pashtershme të popullit për t’u çliruar e përparuar; u bë një veprimtar revolucionar si shkrimtar; njeri i mendimit; njeri politik në njohjen e ligjeve të botës; kërkonte arsimim për të gjithë; ngrinte lart vetitë e karakterit shqiptar (besën, trimërinë, bujarinë, traditat kombëtare); bënte thirrje për miqësi me fqinjët në kushtet e respektit reciprok. Pas çlirimit, u vunë në pah dhe u çmuan gjerësisht meritat dhe vlerat e punës dhe të krijimtarisë së tij./Konica.al

 

ATDHEUT

O Atdhe! Më je i dashur sa më s’ka.

Më je nënë, më je motër, më je vëlla.

Nga ç’ka rrotull më i shtrenjtë ti je.

Je më i miri nga çdo gjë që ka ky dhé.

 

SHQIPËRISË

Shqipëri, o jetëgjatë,

Ty të kam mëmë e atë,

Dhe për ty do të luftojmë,

Gjersa të të trashëgojmë.

Shqipëri të qofsha falë,

Të kam nënë e më ke djalë.

 

GJUHA JONË

Vëllezër Shqipëtarë!

Të prekim urtësinë

Të zëmë udhën e mbarë

Të ngjallim Shqipërinë.

 

Vdekja e poetit qe një zi e vërtetë kombëtare. Shqiptarët kishin humbur atdhetarin e kulluar, apostullin e shqiptarizmës, poetin e madh. Dhembjen dhe vlerësimin për Naimin e shprehu bukur elegjia e Çajupit:

 

Vdiq Naimi, vdiq Naimi,

Moj e mjera, Shqipëri,

Mendje larti e zemër trimi

Vjershëtori si ai.

 

Thënie të Naimit:

Njeriu që vetëm për vete punon, është si një dru që pemë s’lëshon.

– Fjala e huaj në gjuhë, është si dhia ndër dhen.

– Gjysma e punës është e mbaruar, kur ajo fillohet me dëshirë.

– Dhe drit’ e diturisë përpara do na shpjerë.

– Gjithë ç’jemi shqiptarë, dëshmuam se jemi një fis e një farë.

Çfarë u diskutua gjatë takimit në Tiranë më 1989-ën

Refuzimi që Nexhmije Hoxha i bëri Nënë Terezës për një shtëpi bamirësie!

Në 40-të vjetorin e filmit “Proka”

Mbrëmje kinematografike me regjisorin Isa Qosja

"Kur jeni zënë për herë të fundit me gruan?"

Përgjigjet plot humor që jepte Dritëroi për Sadijen

“Pasuria që s’e blejnë dot paratë”

Libri për suksesin e vërtetë dhe rritjen personale