Inflacioni në rritje, çmimet e energjisë në qiell, ngushticat e prodhimit, mungesat, hidraulikët që nuk do t’ju kthejnë përgjigje, ortodoksia ekonomike sapo ka goditur një mur të realitetit të quajtur “furnizim”.
Kërkesa gjithashtu ka rëndësi, natyrisht. Nëse njerëzit do të donin të blinin gjysmën, ngushticat dhe mungesat e sotme nuk do të ndodhnin. Por Rezerva Federale e SHBA dhe Thesari kanë printuar triliona dollarë të rinj dhe i kanë dërguar çeqe pothuajse çdo amerikani. Inflacioni nuk duhet të ishte jashtëzakonisht i vështirë të parashikohej dhe megjithatë ajo ka kapur Fed plotësisht në befasi.
Arsyetimi i Fed është se goditjet e ofertës janë simptoma kalimtare të kërkesës së mbyllur. Por puna e Fed është, ose të paktën duhet të jetë, të kalibrojë sa furnizim mund të ofrojë ekonomia, dhe pastaj të rregullojë kërkesën në atë nivel dhe jo më shumë. Të habitesh nga një çështje furnizimi është sikur Ushtria të befasohet nga një pushtim.
Kriza aktuale duhet të ndryshojë idetë. Respekti i përtërirë mund të vijë për shkollën e ciklit të biznesit të vërtetë, e cila përqendrohet pikërisht në kufizimet e furnizimit dhe paralajmëron kundër vdekjes me një mijë shkurtime nga joefikasitetet e furnizimit. Arthur Laffer, kurba e të cilit njoftoi se normat më të ulëta të taksave margjinale stimulojnë rritjen, duhet të qeshë me të ardhurat rekord që taksat e korporatave po sjellin këtë vit.
Në mënyrë të barabartë, dikush shpreson se nuk do të dëgjojmë më nga Teoria Moderne Monetare, ithtarët e së cilës mbrojnë që qeveria të shtypë para dhe t’ua dërgojë atyre njerëzve. Ata deklaruan se inflacioni nuk do të pasonte, sepse, siç e thotë Stephanie Kelton në Miti i Deficitit, “gjithmonë ka ngecje” në ekonominë tonë. Është e vështirë të kërkosh një test më të qartë.
Por SHBA nuk duhet të jetë në një krizë furnizimi. PBB amerikane reale (e rregulluar me inflacionin) për frymë sapo e kaloi nivelin e saj para pandemisë këtë tremujor të fundit dhe punësimi i përgjithshëm është ende pesë milionë nën kulmin e saj të mëparshëm. Pse kapaciteti furnizues i ekonomisë amerikane është kaq i ulët? Me sa duket, ka shumë rërë në ingranazhe. Si pasojë, detyra e politikës ekonomike është përmirësuar ose, më mirë, është riorientuar aty ku duhet të ishte gjatë gjithë kohës, e fokusuar në zvogëlimin e joefikasiteteve nga ana e ofertës.
Një problem themelor sot është kryqëzimi i mungesave të fuqisë punëtore dhe amerikanëve të cilët as nuk po kërkojnë punë. Edhe pse ka më shumë se dhjetë milionë vende të punës të listuara-tre milionë më shumë se kulmi para-pandemisë-vetëm gjashtë milionë njerëz po kërkojnë punë. Siç thuhet, numri i njerëzve që punojnë ose kërkojnë punë ka rënë me tre milionë, nga një 63% e qëndrueshëm e popullsisë në moshë pune në vetëm 61.6%.
Ne dimë dy gjëra për sjelljen njerëzore: Së pari, nëse njerëzit kanë më shumë para, ata punojnë më pak. Fituesit e llotarisë kanë tendencë të lënë punën e tyre. Së dyti, nëse shpërblimet e punës janë më të mëdha, njerëzit punojnë më shumë. Politikat tona aktuale ofrojnë një goditje të dyfishtë, më shumë para, por shumë prej tyre do të merren nëse punohet. Verën e kaluar, u bë e qartë për të gjithë se njerëzit që merrnin më shumë përfitime ndërsa ishin të papunë sesa do të fitonin nga puna nuk do të ktheheshin në tregun e punës. Ky problem mbetet tek ne dhe po përkeqësohet.
Mos harroni kur komentuesit paralajmëruan disa vjet më parë se do të na duhej të dërgonim kontrolle të të ardhurave bazë për shoferët e kamionëve, punët e të cilëve së shpejti do të eliminoheshin nga inteligjenca artificiale? Epo, filluam të dërgojmë çeqe për njerëzit, dhe tani jemi të befasuar kur zbulojmë se ka mungesë të shoferit të kamionit.
Praktikisht çdo politikë në agjendën aktuale e komplikon këtë fakt, duke shtuar kufizimet e furnizimit. Konsideroni kujdesin ndaj fëmijëve si një shembull të vogël mes mijëra. Kostot e kujdesit ndaj fëmijëve janë shpallur “kriza” e fundit, dhe projekt-ligji “Ndërto më mirë” propozon një të drejtë të re të pakufizuar. Po, e drejta: “çdo familje që aplikon për ndihmë … do t’i ofrohet ndihmë për kujdesin e fëmijëve” pa marrë parasysh koston.
Fatura shpërthen kostot dhe stimulimet. Ajo përcakton që punonjësit e kujdesit ndaj fëmijëve duhet të paguhen të paktën sa mësuesit e shkollave fillore (63,930 dollarë), në vend të mesatares aktuale (25,510 dollarë). Ofruesit duhet të jenë të licencuar. Familjet paguajnë një pjesë fikse dhe në rritje të të ardhurave të familjes. Nëse familjet fitojnë më shumë para, përfitimet zvogëlohen. Nëse një çift martohet, ata paguajnë një tarifë më të lartë, bazuar në të ardhurat e kombinuara. Me pagesat e shpallura si një pjesë e të ardhurave dhe qeveria që merr pjesën tjetër, ose çmimet do të shpërthejnë ose kontrollet e çmimeve duhet të pasojnë me shpejtësi. Duke i shtuar absurdit, legjislacioni i propozuar kërkon që shtetet të zbatojnë një “sistem të nivelit” të “cilësisë”, por i jep secilit të drejtën për një vendosje të nivelit të lartë. Dhe ky është vetëm një element i vogël i një fature të madhe.
Ose merrni parasysh politikën e klimës, e cila po shkon drejt një zgjimi të vrazhdë këtë dimër. Edhe kjo ishte e parashikueshme. Fokusi aktual i politikës është në shkatërrimin e furnizimit me lëndë djegëse fosile para se alternativat e besueshme të jenë gati në shkallë. Kuiz: Nëse zvogëloni ofertën, çmimet rriten apo ulen? Evropianët që përballen me rritjen e çmimeve të energjisë këtë vjeshtë sapo e morën vesh.
Në Shtetet e Bashkuara, politikëbërësit kanë hartuar një qasje “të gjithë qeverisë” për të mbytur karburantet fosile, ndërsa përsërisin mantrën se “rreziku i klimës” po kërcënon kompanitë e karburanteve fosile me falimentim për shkak të çmimeve të ulëta. Ne do të shohim nëse faktet turpërojnë dikë këtu. Lutja që OPEC dhe Rusia të hapin spigotat që kemi mbyllur do të shkojë vetëm deri tani.
Javën e kaluar, Agjencia Ndërkombëtare e Energjisë deklaroi se zotimet aktuale të klimës do të “krijojnë” 13 milion vende të reja pune dhe se kjo shifër do të dyfishohet në një “Skenar Neto-Zero”. Por ne jemi në mungesë të fuqisë punëtore. Nëse nuk mund të punësoni kamionistë për të shkarkuar anijet, nga do të vijnë këta 13 milionë punëtorë të rinj dhe kush do të bëjë punët që ata kishin bërë më parë? Herët a vonë, ne duhet të kuptojmë se nuk është më 1933, dhe përdorimi i më shumë punëtorëve për të siguruar të njëjtën energji është një kosto, jo një përfitim.
Është koha për të zhbllokuar prangat e furnizimit që qeveritë tona kanë krijuar. Politika e qeverisë i pengon njerëzit të ndërtojnë më shumë banesa. Licencat e punës zvogëlojnë furnizimin. Legjislacioni i punës zvogëlon furnizimin dhe mundësitë, për shembull, ligjet që kërkojnë që drejtuesit e Uber të kategorizohen si punonjës dhe jo si kontraktorë të pavarur. Problemi i infrastrukturës nuk është paraja, është se ligji dhe rregulloret e kanë bërë infrastrukturën në mënyrë absurde të shtrenjtë, nëse mund të ndërtohet fare. Metro tani kushtojnë më shumë se një miliard dollarë për milje. Rregullat e kontraktimit, mandatet për të paguar pagat e sindikatave, dispozitat e “blerjes së amerikanëve” dhe paditë e paraqitura nën pretekste mjedisore i fshijnë punimet dhe pakësojnë furnizimin. Ne ankohemi për mungesën e fuqisë punëtore, megjithatë mijëra imigrantë të mundshëm janë të dëshpëruar të vijnë në brigjet tona për të punuar, paguar taksat dhe për të filluar ekonominë tonë.
Kriza e furnizimit me inflacionin është një thirrje e madhe zgjimi. Furnizimi dhe efikasiteti, tani duhet të kryesojnë prioritetet tona të politikës ekonomike.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Project Syndicate