Rreth 30 anije janë larguar nga portet më të mëdha ukrainase në Detin e Zi që nga 22 korriku, kur Rusia dhe Ukraina nënshkruan një marrëveshje të ndërmjetësuar nga Kombet e Bashkuara dhe Turqia për të lejuar rifillimin e eksporteve të grurit nga Ukraina.
Pas muajsh bllokimi të eksporteve nga luftanijet ruse dhe minat e detit ukrainas, një nga anijet e para që u largua u mor me qira nga OKB dhe transportoi 23,000 tonë grurë për Programin Botëror të Ushqimit për të ndihmuar në shmangien e urisë në Etiopi dhe pjesë të tjera të Afrikës.
Deri më tani, sipas një raporti të përkohshëm nga Autoriteti i Porteve Detare të Ukrainës, rreth 600,000 tonë kanë mbërritur në tregun global. Autoriteti shpreson se 100 anije përfundimisht do të jenë në gjendje të largohen nga portet në Odesa, Pivdennyi dhe Chornomorsk çdo muaj – por ato janë ende larg qëllimit të tyre.
Kompanitë e transportit ngurrojnë të ankorohen në një zonë lufte
Shumë nga anijet që ishin në gjendje të niseshin në javët e para pas shpalljes së marrëveshjes së grurit ishin bllokuar prej muajsh. Nga mesi i gushtit, anije të reja mallrash kanë mbërritur gradualisht në portet në dhe rreth Odesa.
“Situata është shumë e ngadaltë me kontratat e reja,” tha për DW Pavlo Martyshev nga Shkolla e Ekonomisë e Kievit. “Pjesëmarrësit në treg nuk u besojnë realisht rusëve dhe presin surpriza,” shtoi ai, duke aluduar për një sulm me raketa ruse në portin e Odesës vetëm një ditë pas nënshkrimit të marrëveshjes së korridorit të grurit.
Në fillim të gushtit, Martyshev kishte vlerësuar me optimizëm në një analizë se të ardhurat prej mbi 5 miliardë dollarë (5 miliardë euro) do të gjeneroheshin nga potenciali shtesë i eksportit – një shumë e rëndësishme në valutë të huaj për Ukrainën e shkatërruar nga lufta dhe fermerët e saj. Por realiteti duket ndryshe.
“Shpenzimet e mallrave ndryshojnë shumë shpesh brenda një dite. Tregu është nervoz. Ndonjëherë ka raporte për gjuajtje me raketa ruse në rajonin e Odesa, ndonjëherë në portin e Mykolaiv, ndonjëherë avionë luftarakë rusë fluturojnë mbi korridorin detar të çmilitarizuar të destinuar për të sigurt. kalimi i anijeve,” shpjegoi Martyshev.
Primet e rrezikut janë të larta
Banori i Odesës, Gennediy Ivanov, drejtori menaxhues i kompanisë logjistike BPG Shipping, është i njohur me transportin e mallrave në zonat e luftës, pasi kompania e tij ka organizuar dërgesa në Jemen për më shumë se 10 vjet. Tani, ai po përpiqet të bindë kompanitë e transportit detar të ankorohen në qytetin e tij të lindjes.
“Ka disa kompani transporti që punojnë sistematikisht në rajone potencialisht të rrezikshme si Afrika Perëndimore apo Jemeni dhe janë gjithashtu të gatshme t’i shërbejnë Ukrainës sepse e dinë se ka premium rreziku,” tha ai për DW. “Kjo përfundimisht do të thotë se kostot e transportit janë shumë më të larta se në vendet fqinje, ‘paqësore’ si Rumania dhe Bullgaria.”
Por ai është i bindur se sa më gjatë korridori i grurit të jetë në vend pa incidente, aq më shumë anije do të hyjnë në portet e Ukrainës. “Kur u nënshkrua marrëveshja e grurit, kompanitë e sigurimit prisnin prime prej 4 deri në 5% të vlerës së tregut të anijeve për një periudhë shtatëditore. Sot, ato janë në 1 deri në 1.5%, që ende kushton mesatarisht 200,000 deri në 270,000 dollarë për javë”, tha ai.
Avantazhi për Rusinë
Ivanov shpjegoi se kushton afërsisht 10,000 dollarë më shumë në ditë për të marrë me qira një anije për të eksportuar grurë nga Ukraina sesa nga Rumania. Gjithashtu, inspektimet që kërkojnë kohë në Stamboll nënkuptojnë se pronarët e anijeve i ngarkojnë klientët ukrainas për shtatë deri në nëntë ditë shtesë. Një kusht rus i marrëveshjes ishte që të gjitha anijet që hynin dhe dilnin nga Stambolli duhet të inspektoheshin nga ushtria turke në mënyrë që të parandalohej që çdo armë të mbërrinte në Ukrainë me anije.
“E gjithë kjo do të thotë se një ton ngarkesë që niset nga portet në Ukrainë kushton 25 deri në 35 dollarë më shumë se nga Rumania”, tha Ivanov.
Rritja e kostove po redukton kthimin e eksportuesve dhe po çon në uljen e çmimeve të blerjes për fermerët ukrainas – një avantazh për Rusinë, rivalin kryesor të Ukrainës në tregun e drithërave, edhe nëse primet e rrezikut për portet ruse janë rritur gjithashtu që nga shpërthimi i luftës.
“Rusia pret një korrje rekord gruri prej mbi 90 milionë tonë këtë vit”, tha Martyshev për DW. “Në këto rrethana, gruri rus do të dominojë tregun. Rusët mund të japin zbritje dhe ata tashmë kanë arritur të çlirojnë disa tregje të rëndësishme, si Turqia apo Egjipti, nga gruri ukrainas.”
E njëjta gjë ishte e vërtetë për vajin e lulediellit, shtoi ai. “Shumë fabrika kanë qenë të bllokuara që nga fillimi i luftës dhe në vend të vajit të lulediellit, Ukraina tani po eksporton fara luledielli të papërpunuara, të cilat sjellin shumë më pak valutë të huaj.”
Fatkeqësi e mundshme për sigurinë ushqimore
Ekspertët vlerësojnë se rreth 18 milionë tonë drithë janë ende të ngecur në kapanone ukrainase – një situatë e vështirë për fermerët e misrit, në veçanti, paralajmëroi Martyshev.
“Në shtator/tetor, korrja e re do të jetë këtu dhe nëse eksportet nuk rriten në mënyrë drastike, do të ketë mungesë të kapacitetit të magazinimit për rreth 10 milionë tonë misër”, tha ai.
Martyshev bëri thirrje për mbështetje ndërkombëtare, duke përfshirë kredi që mund të ndihmojnë fermat e vogla të ndërtojnë kapanone të përkohshme përpara sezonit të ardhshëm të mbjelljes.
Heinz Strubenhoff, një konsulent i cili ka punuar për shumë vite për Bankën Botërore në Ukrainë, tha se ai beson se marrëveshja e grurit të Stambollit do të prodhojë rezultate të prekshme vetëm kur partnerët kryesorë ndërkombëtarë të Ukrainës ndihmojnë për të përballuar primet e rrezikut të sigurimit të ngarkesave.
“Rusia ka një interes për pasigurinë e vazhdueshme dhe mbajtjen e primeve të sigurimit të larta,” tha ai. “BE dhe SHBA duhet të kenë interes për të ndihmuar Ukrainën me koston e risigurimit, gjë që do t’i bënte eksportet përsëri konkurruese.”
Strubenhoff tha se më shumë fermerë në Ukrainë përndryshe mund të tundohen të rritin farat e kollit dhe luledielli, dhe kjo nuk do të bënte asgjë për të përmirësuar sigurinë ushqimore në afat të mesëm, që fillimisht ishte një nga arsyet kryesore për marrëveshjen e korridorit të grurit.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Deutsche Welle