Imperativi strategjik prapa samitit të fundit të Presidentit të SHBA Joe Biden në Evropë ishte të krijonte një përgjigje të bashkuar Perëndimore ndaj Kinës.
Në tre javë që nga ato takime, u bë e qartë se ai pati sukses.
Shtetet e Bashkuara, Franca dhe Gjermania tani janë në të njëjtën anë. Secili pranon që marrëveshja e gjerë ndërkombëtare është e nevojshme për të bindur Kinën që të kufizojë sjelljen e saj agresive.
Qëndrimi kinez u zbulua në fjalët e Presidentit Kinez Xi Jinping këtë muaj duke përkujtuar njëqindvjetorin e Partisë Komuniste të Kinës.
Çdo përpjekje për të ndërhyrë në ngjitjen e vendit të tij, paralajmëroi ai, do të kishte pasoja.
Në Azi, urdhëresa strategjike e administratës Biden e ka bërë atë të vendosë theks më të madh në “Kuadrin” e demokracive Azi-Paqësor: Australi, Indi, Japoni dhe SHBA.
Në fund të muajit të kaluar, SHBA dhe Japonia organizuan manovra të përbashkëta detare për t’u përgatitur për çdo agresion kinez ndaj Tajvanit.
Dhe në Evropë, si NATO ashtu edhe Bashkimi Evropian e kanë renditur Kinën në krye të agjendës së politikave pasi më parë u përpoqën të shmangnin angazhimet “jashtë rajonit”.
Megjithëse Biden ka bërë progres të prekshëm në krijimin e një konsensusi të gjerë mbi Kinën, ai sapo ka filluar të trajtojë elementin më të vështirë të kësaj politike: të bindë Presidentin rus Vladimir Putin se vendi i tij ka një interes të sigurisë kombëtare në distancimin nga Kina.
Që nga samitet e tyre me Biden, Presidenti francez Emmanuel Macron dhe Kancelarja gjermane Angela Merkel të dy kanë bërë thirrje për një rivendosje të marrëdhënieve të BE me Rusinë.
Sugjerimi se BE mund të rregullojë marrëdhëniet me Rusinë është përballur me kundërshtime gati histerike në Hollandë, vendet Balltike dhe Poloni. Duke iu përgjigjur këtyre, Merkel nxitoi të bënte të qartë “se bisedime të tilla me presidentin rus nuk janë një lloj shpërblimi”.
Kur Presidenti i SHBA Richard Nixon inauguroi marrëdhëniet me Kinën komuniste 50 vjet më parë, ai shkaktoi zemërim midis aleatëve të Amerikës, me Japoninë që kundërshtonte edhe më fort sesa Estonezët, Letonët, Lituanët dhe Polakët tani.
Sot, iniciativa diplomatike e Nixon mbahet mend si një nga përparimet e mëdha strategjike të epokës së pasluftës.
“Hapja e Kinës” lindi nga fakti që të dy Nixon dhe Mao Ce Dun kishin ardhur për të parë Bashkimin Sovjetik si kërcënimin më të madh për secilin nga vendet e tyre.
Duke vendosur marrëdhënie diplomatike, ata mund të detyronin Sovjetikët (të cilët kohët e fundit kishin pushtuar Çekosllovakinë dhe më pas kishin bërë një luftë të shkurtër por brutale kufitare me Kinën) për të rishikuar politikat e tyre agresive.
Funksionoi. Në vitet që pasuan, Sovjetikët reduktuan ashpër vendosjet e trupave përgjatë kufirit me Kinën dhe hynë në traktate të mëdha të armëve bërthamore me SHBA.
Sot, Putini, një njeri i realpolitikut pa gjak, nëse ka pasur ndonjëherë një të tillë, ka disa arsye për të luajtur topin me Biden – shumë prej të cilave janë po aq tërheqëse sa ato që motivuan Mao dhe Zhou Enlai për të mirëpritur nismën e Nixon.
Për fillestarët, sepse Rusia është më e izoluar tani sesa ishte Bashkimi Sovjetik, ajo është bërë e varur në mënyrë të rrezikshme nga Kina.
Por përfituesi kryesor i antagonizmit anti-perëndimor të Putinit gjatë dekadës së kaluar nuk ka qenë Rusia por Kina.
Në fakt, si shumë në institucionin e sigurisë së Rusisë, Putini e njeh që vendi i tij ka marrë përfitime të pakta nga marrëdhënia e tij me Kinën e Xi.
Për më tepër, ndërsa udhëheqësit e Kinës nuk e përmendin kurrë atë, ata janë po aq të hidhëruar për vjedhjen e Rusisë të territorit kinez në shekullin e nëntëmbëdhjetë sa edhe mbi predikimet perandorake të Perëndimit.
Me imperializmin perëndimor që është mbështetur kryesisht, është pushtimi i vazhdueshëm i Rusisë në territorin historik kinez që qëndron më shumë për vëzhguesit e zakonshëm kinezë.
Për shembull, qyteti i Vladivostok, me bazën e tij të madhe detare, ka qenë pjesë e Rusisë vetëm që nga viti 1860, kur carët ndërtuan një port ushtarak atje.
Para kësaj, qyteti njihej me emrin Manchu të Haishenwai.
Kur Rusia mbajti festimet për 160 vjetorin e qytetit vitin e kaluar, përdoruesit hiper-nacionalistë të internetit kineze shpërthyen me indinjatë.
Ekziston edhe një argument demografik që Putini duhet të marrë në konsideratë: gjashtë milion rusë të shpërndarë përgjatë kufirit siberian përballen me 90 milion kinezë në anën tjetër. Dhe shumë nga këta kinezë kalojnë rregullisht kufirin me Rusinë për të tregtuar (dhe një numër i mirë për të qëndruar).
Ashtu si ndërmjetësimi i marrëdhënieve të Nixon me Mao nuk kishte për qëllim kurrë të shndërrojë Kinën në një bastion të të drejtave të njeriut dhe demokracisë, as strategjia Biden / Macron / Merkel nuk ka për qëllim ta kthejë Rusinë e Putinit në një shoqëri të lirë brenda natës.
Udhëheqësit perëndimorë nuk po ushqejnë asnjë iluzion. Pavarësisht gjithçkaje që ai ka për të fituar nga marrëdhëniet më të mira me Perëndimin, Putini nuk do të largohet nga Kina nëse veprimi kështu paraqet ndonjë kërcënim për fuqinë e tij ose sigurinë personale.
Regjimi i Putinit është tepër i brishtë dhe i varur nga autoritarizmi i plotë për të ndërmarrë rreziqe serioze.
Nëse Perëndimi dëshiron që Rusia të distancohet nga Kina, do të duhet të pranojë Putinin ashtu siç është.
Megjithëse ai nuk do të përmirësojë të dhënat e tij mbi të drejtat e njeriut, ai të paktën mund të bindet të njohë normat e rëna dakord ndërkombëtarisht në hapësirën kibernetike dhe të ndalojë së kërcënuari hapur fqinjët e tij.
Ky lloj pazari është më se i mundur dhe thjesht mund të jetë e mjaftueshme për të paralajmëruar një Xi kokëfortë për rreziqet strategjike të ngacmimit të tij rajonal dhe ndërkombëtar.
Melvyn B. Krauss është Profesor Emeritus i Ekonomisë në Universitetin e New York-ut.
Përkthyer dhe përshtatur nga Project Syndicate/ konica.al