MENU
klinika

"The Economist": Ku do t'i gjejë paratë?

Si do të financohet rindërtimi i Ukrainës?

17.06.2022 - 16:35

Më 23 shkurt, fabrika Azovstal në qytetin port të Ukrainës, Mariupol, ishte një nga fabrikat më të mëdha të çelikut në Evropë, 11 kilometra katrorë furra shpërthyese dhe metal të lëngshëm. 11,000 punëtorët e saj derdhnin më shumë se 4 milion ton çelik në vit. Më 24 shkurt filloi lufta dhe tre muaj më vonë Azovstal u kthye në gërmadha. Rusia ka reduktuar pjesën më të madhe të Mariupolit dhe qyteteve të tjera në Ukrainën lindore në lëvozhgë të djegura. Raketat dhe artileria ruse kanë shkatërruar stacionet hekurudhore, portet dhe kullat e telekomit, kanë goditur më shumë se 1000 shkolla dhe kanë lënë rrugë dhe fusha me grurë të mbushura me kratere. Dëmi fizik arriti në 104 miliardë dollarë në fund të majit, sipas Shkollës Ekonomike të Kievit dhe ekonomia do të tkurret deri në 50% këtë vit.

Aleatët e Ukrainës kanë premtuar para për të mbajtur vendin në funksion gjatë luftës dhe për ta rindërtuar atë më pas “për të ndihmuar një Ukrainë të re të ngrihet nga hiri i luftës”, thotë Paolo Gentiloni, komisioneri i ekonomisë i BE-së. Një vlerësim i saktë i kostos totale është i pamundur, por supozimet janë në rangun prej 200 miliardë deri në 500 miliardë dollarë dhe në rritje. Një pyetje është se ku t’i merrni paratë. Një tjetër është se si të organizohet ndihma pa shkelur rregullat institucionale apo ndjeshmëritë politike. Së fundi, ekziston pyetja nëse Ukraina mund të trajtojë paratë.

Perspektiva për të paguar për rindërtimin zbut çështjet më të menjëhershme, siç është mbajtja paguese e qeverisë së Ukrainës. “Nëse shohim se…nuk diskutohet se si të ndajmë koston, atëherë jemi të shqetësuar”, thotë një zyrtar italian. BE-ja mund t’i marrë hua paratë kolektive, siç bëri për mburrjen e saj të rimëkëmbjes nga kovid. Kjo ide ka mbështetje në mesin e anëtarëve me para të kufizuara. Franca mund ta shohë gjithashtu një fond të tillë si një shans të mirëpritur për të rritur rolin e Evropës në çështjet ndërkombëtare.

Por Gjermania është në mëdyshje, pjesërisht sepse shqetësohet për borxhin e lartë publik dhe pjesërisht sepse borxhi kolektiv i BE-së tenton të zemërojë gjykatën e saj të fuqishme kushtetuese. Qeveria holandeze ra dakord për fondin e rikuperimit të kovidit vetëm si një rast i vetëm dhe nuk dëshiron ta thyejë atë premtim për votuesit.

Pastaj shtrohet pyetja se kush i shpenzon paratë dhe për çfarë. Komisioni Evropian ka propozuar një platformë “Rindërtimi i Ukrainës” që do të mbikëqyrte së bashku me qeverinë ukrainase. Ai do të bashkërendonte ndihmën nga BE-ja dhe shtetet e saj anëtare, vende të tjera (përfshi Amerikën, Britaninë, Kanadanë, Japoninë dhe Korenë e Jugut) dhe huadhënësit ndërkombëtarë si FMN, Banka Botërore dhe EBRD. Ukraina do të marrë drejtimin në hartimin e një plani rindërtimi: ajo tashmë ka formuar grupe pune të aktorëve vendas dhe donatorëve ndërkombëtarë.

Të gjithë e pranojnë që BE-ja duhet të ketë një rol udhëheqës, jo më pak sepse Ukraina synon t’i bashkohet klubit. Megjithatë, disa shqetësohen se burokracia e BE-së dhe nevoja për konsensus do ta ngadalësojnë atë. Për më tepër, jo të gjitha palët e interesuara janë anëtarë të sindikatës. Amerika dhe Britania luajnë një rol të madh në përpjekjet luftarake të Ukrainës, dhe institucionet si Banka Botërore kanë rregullat dhe prioritetet e tyre. Kjo argumenton për një lloj bashkëpunimi më të lirë ndërmjet donatorëve të ndryshëm. BE-ja mund të fokusohet në reformat institucionale, integrimin ekonomik dhe zhvillimin, ndërsa Amerika ndihmon Ukrainën të ndërtojë forcat e saj të armatosura dhe industrinë e mbrojtjes. FMN do të drejtojë ristrukturimin e borxhit të Ukrainës dhe do të nisë një program të ri kreditimi. Vendet individuale do të marrin kredi për projektet e tyre të ndihmës.

Një decentralizim i tillë rrezikon dyfishimin. Përpjekja për fonde, si nga ukrainasit ashtu edhe nga kontraktorët e huaj, do të jetë e ashpër. Gjithashtu mund ta bëjë më të vështirë për agjencitë kundër mashtrimit që të dallojnë korrupsionin. Ukraina ka rezultatin më të keq në Evropë për indeksin e perceptimit të korrupsionit të Transparency International, përveç Rusisë. Është përmirësuar që kur protestat përmbysën një qeveri të shtrembër në 2014, duke krijuar një sistem transparent të prokurimeve publike dhe një hetues të pavarur kundër korrupsionit. Disa thonë se imazhi i tij i dobët rrjedh pjesërisht nga propaganda ruse, por të gjithë theksojnë nevojën për më shumë llogaridhënie.

Një mënyrë për të siguruar donatorët do të ishte të punonte me kontraktorë të huaj me përvojë në projekte të mëdha infrastrukturore, thotë Natalie Jaresko, një ukrainas-amerikane që ishte ministre e financave e Ukrainës në 2014-16. Një tjetër mund të jetë krijimi i një gjykate me gjyqtarë të huaj për të gjykuar mosmarrëveshjet që lidhen me rindërtimin. Sjellja e investimeve të sektorit privat në një vend të goditur nga lufta me reputacion për korrupsion do të kërkojë disa përpjekje. Megjithatë, lulëzimi i patriotizmit ukrainas gjatë luftës do të ndihmojë. “Njerëzit e zakonshëm në rrugë po përfshihen, po shqyrtojnë planet dhe po diskutojnë llogaritjet e kostos së projekteve të rindërtimit,” thotë Oleg Ustenko, një këshilltar ekonomik i Volodymyr Zelensky, presidenti i Ukrainës. “Të gjithë besojnë se gjërat që lidhen me vendin janë të lidhura me veten e tyre.”

/Përkthyer dhye përshtatur për Konica.al nga The Economist

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Kërcënimi i luftës po pengon tregtinë

Putin tashmë po godet ekonomikisht Ukrainën


shkak, temperaturat e larta dhe thatësira e prillit!

Prodhimi i grurit rus, në pikëpyetje

Ndikim të drejtpërdrejtë financiar në të gjithë kategoritë

Gati ndryshimi rrënjësor për pensionet! Detajet

Paralajmërimi i miliarderit Elon Musk

“Dollari mund të bëhet i pavlefshëm…”