Që kur lëvizja e “turpi i fluturimit” filloi të inkurajonte udhëtarët të kërkonin alternativa më të gjelbra për avionët reaktivë, shumë në Europë kanë kërkuar drejt rrjetit të gjerë hekurudhor të kontinentit për të zëvendësuar udhëtimin ajror me distanca të shkurtra.
Sigurisht që ka pasur përparim. Linjat ajrore duke përfshirë transportuesin holandez KLM po hyjnë në partneritete hekurudhore në rrugë të caktuara, ndërsa vende si Austria dhe Franca po kërkojnë të kufizojnë linjat e brendshme ku trenat janë të disponueshëm edhe pse dekreti francez, i cili u bë ligj në maj 2023, është dobësuar ndjeshëm nga premisa origjinale.
Kjo ndodh mes një revolucioni të dukshëm hekurudhor në Europën kontinentale, me rrugë të reja të shpejtësisë së lartë dhe operatorë që po dalin online në internet, një ndryshim në rënien e shërbimeve gjatë natës, lidhje të reja tunelesh që shkurtojnë kohën e udhëtimit dhe lokomotiva të reja që përmirësojnë besueshmërinë dhe efikasitetin. Në Spanjë, Gjermani dhe Austri, ofertat e biletave të lira kanë luajtur gjithashtu rolin e tyre.
Me kaq shumë investime hekurudhore, duket sikur ‘trenifikimi’ i rrjetit të transportit ajror të Europës është duke u zhvilluar mirë. Sigurisht, është vetëm çështje kohe përpara se kontinenti të mbështetet pothuajse ekskluzivisht në rrugët e tij të hekurta për të lëvizur dhe qiejt të jenë më të pastër dhe më të gjelbër. Në realitet, kjo mbetet një ëndërr e largët. Por pse?
Ashtu si me shumë përpjekje për të inovuar larg praktikave të dëmshme mjedisore, ka lajme të mira dhe lajme të këqija. Rregullimet po bëhen, por asnjëra prej tyre nuk është e shpejtë. Dhe nuk ka asnjë shenjë se aeroportet e Europës do të bëhen më të qeta së shpejti.
Ky vit nisi fuqishëm me legjislacionin e ri të premtuar në Francë që do të ndalonte fluturimet e shkurtra në një numër rrugësh të brendshme për të ndihmuar vendin të reduktonte nivelet e ndotjes nga ngrohja e planetit, por edhe pse u miratua nga zyrtarët e BE-së dhe më pas u nënshkrua në ligjin francez në maj 2023, masat kanë ndikim të kufizuar.
Që ndalimi të zbatohet, BE këmbënguli se rruga ajrore në fjalë duhet të ketë një alternativë hekurudhore me shpejtësi të lartë që bën të mundur udhëtimin midis dy qyteteve në më pak se dy orë e gjysmë. Duhet të ketë gjithashtu mjaft trena të hershëm dhe të vonshëm për t’u mundësuar udhëtarëve të kalojnë të paktën tetë orë në destinacion.
Kjo do të thotë se përfundimisht vetëm tre linja u ndërprenë: ato që lidhin aeroportin Paris-Orly me qytetet Bordeaux, Nantes dhe Lyon. Në një goditje të mëtejshme për ata që shpresonin për një revolucion hekurudhor, doli se, siç ndodhi, ato rrugë ishin prerë tashmë në vitin 2020, ligji i ri thjesht do të thotë se ato nuk do të rikthehen në të ardhmen.
Pra, çfarë shkoi keq? Vendimi i Komisionit Europian të BE-së hodhi poshtë planet origjinale franceze, të cilat do të kishin përfunduar pesë linja të tjera: nga aeroporti i Parisit Charles de Gaulle në Bordeaux, Nantes, Lion dhe Rennes, si dhe një linjë nga Lioni në Marsejë.
Rezultati, thonë kritikët, është diçka që i kushton vëmendje shqetësimeve klimatike pa bërë asgjë për to. T&E ka vlerësuar se tre rrugët e prekura nga ndalimi përfaqësojnë vetëm 0.3% të emetimeve të prodhuara nga fluturimet që ngrihen nga Franca kontinentale dhe 3% të emetimeve të fluturimeve të brendshme të vendit (përsëri duke llogaritur vetëm fluturimet e brendshme kontinentale).
Nëse do të shtoheshin pesë linjat shtesë që autoritetet franceze donin të përfshinin, ato shifra do të ishin përkatësisht 0.5% dhe 5%.
Kjo nuk tingëllon shumë. Por, megjithëse aviacioni në tërësi aktualisht përbën rreth 2.5% të emetimeve globale të karbonit, kontributi i tij i përgjithshëm në ndryshimet klimatike vlerësohet të jetë më i lartë, për shkak të gazrave të tjerë, avullit të ujit dhe kufizimeve që lëshojnë aeroplanët.
Për më tepër, është një industri me rritje të shpejtë pavarësisht nga pauza e zbatuar nga Covid dhe është në rrugën e duhur për të qenë një nga industritë më të rëndësishme që kontribuojnë në emetimet në të ardhmen. Emetimet e aviacionit në Europë u rritën mesatarisht 5% nga viti në vit midis 2013 dhe 2019, sipas BE-së.
Linjat ajrore paguajnë zero taksë ose detyrime për karburantet e tyre në BE, ndryshe nga format e tjera të transportit. Edhe biletat e avionit janë të përjashtuara nga TVSH-ja.