MENU
klinika

Analiza nga "AlJazeera"

Marrëveshja për kufirin e borxhit të SHBA: Si arriti këtu?

31.05.2023 - 12:23

Pas javësh bisedimesh dhe paralajmërimesh për katastrofë të mundshme ekonomike, Shtëpia e Bardhë dhe udhëheqësit e Kongresit në Shtetet e Bashkuara kanë arritur një marrëveshje për të rritur tavanin e borxhit, një marrëveshje që ligjvënësit tani duhet ta kthejnë në ligj përpara se SHBA të mos përmbushë detyrimet e saj.

Kriza dhe zgjidhja e saj janë duke u bërë disa muaj. Ato nisin nga zgjedhjet afatmesme të nëntorit 2022, të cilat panë që republikanët fituan një shumicë të ngushtë në Dhomën e Përfaqësuesve të SHBA-së, duke i hequr Partisë Demokratike të Presidentit Joe Biden aftësinë për të miratuar legjislacionin vetë.

Marrëveshja e negociuar nga Biden dhe kryetari republikan i Dhomës së Përfaqësuesve Kevin McCarthy do të pezullonte tavanin e borxhit për dy vjet dhe do të kufizonte shpenzimet e qeverisë gjatë së njëjtës periudhë.

Ai gjithashtu do të forconte buxhetin e Pentagonit dhe do të shtonte kufizime të reja në marrjen e përfitimeve ushqimore, ndërsa do të devijonte disa fonde nga Shërbimi i të Ardhurave të Brendshme (IRS), agjencia e taksave amerikane dhe do të thjeshtonte licencimin për projektet energjetike.

Marrëveshja, e cila do të shmangte një falimentim shumë të frikshëm, kontrolloi disa artikuj në listën e dëshirave të republikanëve për të mbretëruar në shpenzimet publike pa ndryshuar rrënjësisht mënyrën se si qeveria vepron nën Biden.

Al Jazeera shikon se si doli në plan të parë tavani i borxhit dhe çfarë është më pas.

Cili është tavani i borxhit?
Ashtu si shumica e vendeve, SHBA-ja mbështetet në të ardhurat nga taksat dhe huamarrjen e parave për të përmbushur detyrimet e saj financiare. Kjo përfshin financimin për programet sociale, ushtrinë, pagat e punonjësve publikë dhe shlyerjen e borxheve të vjetra.

Ligji amerikan, megjithatë, kufizon sa mund të marrë hua qeveria – i ashtuquajturi tavan i borxhit. Çdo disa vjet, Kongresi duhet ta rrisë atë kufi. Aktualisht ajo qëndron në 31.4 trilion dollarë.

Tavani i borxhit është rritur dhjetëra herë gjatë dekadave të fundit. Procesi legjislativ shpesh vazhdon pa polemika. Por këtë vit, McCarthy kërkoi lëshime politike në këmbim të rritjes së kufirit.

Të dy dhomat e Kongresit – Dhoma dhe Senati – duhet të miratojnë legjislacionin për të lejuar qeverinë të marrë hua më shumë para. Republikanët morën kontrollin e Dhomës së Përfaqësuesve në votimin e nëntorit, duke u dhënë atyre fuqinë për të bllokuar legjislacionin.

Qëndrimi fillestar i Shtëpisë së Bardhë ishte se tavani i borxhit nuk duhet të përdoret si mjet pazari nga republikanët. Zyrtarët e administratës Biden argumentuan se është përgjegjësi e ligjvënësve të sigurojnë që SHBA të paguajë atë që i detyrohet.

“Kufiri i borxhit nuk autorizon angazhime të reja shpenzimesh. Thjesht i lejon qeverisë të financojë detyrimet ligjore ekzistuese që Kongreset dhe presidentët e të dyja palëve kanë bërë në të kaluarën,” tha Departamenti i Thesarit në një fletë të dhënash.

Por republikanët kërkuan të lidhnin tavanin e borxhit me shpenzimet qeveritare, të cilat ata thonë se kanë qenë jashtë kontrollit nën Biden.

Dhe kështu, ngecja filloi në fillim të këtij viti.

Ndërsa qeveria iu afrua kufirit të saj të huamarrjes, pasoi paniku për aftësinë e SHBA-së për të pasur para për të operuar, duke shmangur gjithashtu një mospagim të borxheve të saj të mëparshme, gjë që do të tronditte besimin global në qeverinë amerikane si huamarrëse.

Oferta e McCarthy për postin e kryetarit
Politika e brendshme republikane mund të ketë kontribuar në ngërç. Në janar, u deshën 15 raunde votimi që McCarthy të zgjidhej kryetar, pasi një grup ligjvënësish të ekstremit të djathtë ndaluan ofertën e tij për të udhëhequr Dhomën.

Për të fituar kundërshtarët republikanë, McCarthy duhej të miratonte pjesë të axhendës së tyre ultrakonservatore, duke përfshirë zotimin për të kufizuar shpenzimet e qeverisë.

Disa demokratë parashikuan se përleshja e brendshme republikane e bërë evidente nga zgjedhjet e kryesisë do të çonte në një bllokim të tavanit të borxhit.

“McCarthy sapo ra dakord për një marrëveshje me kryengritësit e ekstremit të djathtë që do të mbante peng të gjithë ekonominë amerikane dhe globale ndaj shkurtimeve ekstreme për çdo gjë, nga strehimi te arsimi, kujdesi shëndetësor, sigurimet shoqërore dhe mjekësia”, shkroi kongresmenja Ilhan Omar në Twitter në atë kohë.

Në prill, McCarthy paraqiti një projekt-ligj për të rritur tavanin e borxhit që do të çonte përpara prioritetet kryesore të politikës republikane – duke kufizuar shpenzimet e qeverisë gjatë dekadës së ardhshme, duke i dhënë fund planit të faljes së kredisë studentore të Biden dhe duke ulur fondet e IRS.

Republikanët e Dhomës së Përfaqësuesve e miratuan atë masë më vonë gjatë muajit pa mbështetjen e asnjë demokrati. Por projektligji ishte i vdekur pas mbërritjes në Senatin e kontrolluar nga demokratët.

Fillojnë bisedimet
Në fillim të vitit, administrata Biden e etiketoi tavanin e borxhit si një çështje “të panegociueshme”.

“Rritja e tavanit të borxhit nuk është një negocim; është një detyrim i këtij vendi dhe liderëve të tij për të shmangur kaosin ekonomik”, tha në janar sekretarja e shtypit e Shtëpisë së Bardhë, Karine Jean-Pierre.

Biden tha se do të ishte i gatshëm të fliste për buxhetin dhe shpenzimet specifike, jo për kufirin e huamarrjes së qeverisë.

Por me republikanët që nuk treguan shenja vullneti për të rritur pa kushte kufirin dhe orën po shënon një dështim të mundshëm, Biden u takua me udhëheqësit e kongresit – përfshirë McCarthy – në Shtëpinë e Bardhë më 9 maj për të adresuar çështjen.

Bisedimet midis Biden dhe McCarthy do të vazhdojnë drejtpërdrejt dhe tërthorazi gjatë gjithë muajit. Më herët në maj, presidenti ndërpreu një vizitë në Japoni për të marrë pjesë në samitin e G7 për t’u kthyer në negociata.

Javën e kaluar, Sekretarja e Thesarit, Janet Yellen i dërgoi një letër McCarthy-t duke paralajmëruar se qeveria mund të mbetet pa para deri më 5 qershor nëse çështja e kufirit të borxhit nuk zgjidhet.

“Nëse Kongresi nuk arrin të rrisë kufirin e borxhit, kjo do të shkaktonte vështirësi të rënda për familjet amerikane, do të dëmtonte pozicionin tonë udhëheqës global dhe do të ngrinte pikëpyetje në lidhje me aftësinë tonë për të mbrojtur interesat tona të sigurisë kombëtare”, shkroi Yellen.

Pas disa raundeve bisedimesh, McCarthy dhe Biden njoftuan një marrëveshje tentative të dielën me presidentin duke vlerësuar përparimin si një hap të rëndësishëm që “heq kërcënimin e falimentimit katastrofik nga tavolina”.

Çfarë ndodh më pas?
Tani Kongresi duhet të miratojë një projekt-ligj që pasqyron marrëveshjen, të quajtur Akti i Përgjegjësisë Fiskale i 2023. Hartuesit e tij prisnin që ai të kalonte – por jo pa kundërshtim.

Si progresistët ashtu edhe ligjvënësit e krahut të djathtë kanë shprehur dyshime për marrëveshjen. Senatori konservator Rand Paul i quajti kufijtë e buxhetit “shkurtime të rreme të shpenzimeve” për të cilat u pajtuan “konservatorët e rremë”.

Kongresmeni republikan Matt Rosendale tha në një deklaratë se legjislacioni “dështon në shkurtimin e shpenzimeve dhe vazhdon të financojë axhendën radikale të demokratëve dhe administratës Biden”, duke premtuar se do të votojë kundër tij.

Kongresmenja Nancy Mace, një republikane, tha gjithashtu se ajo ishte një “jo” për projektligjin.

Kongresmenja Pramila Jayapal, kryetare e Grupit Progresiv të Kongresit, i tha CNN se ulja e financimit të IRS dhe shtimi i kufizimeve në ndihmën ushqimore është “politikë e keqe”.

I pyetur nëse progresistët do ta kundërshtojnë projektligjin, Jayapal tha se udhëheqësit e kongresit duhet të “shqetësohen” për këtë perspektivë.

Dhoma e Përfaqësuesve po shqyrton projektligjin të martën përpara një votimi të plotë të mërkurën. Pastaj Senati i kontrolluar nga Demokratët do ta marrë atë në fund të kësaj jave.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “AlJazeera