Në disa mënyra, pandemia e Covid-19 ishte një e papritur. Pasi u rrit në vitin 2020, papunësia në të gjithë botën e pasur ra shpejt në nivelet më të ulëta para pandemisë. Vendet e pasura rikthyen nivelet e tyre të PBB-së para kovidit në një kohë të shkurtër. E megjithatë, më shumë se dy vjet pasi u hoqën bllokimet, të paktën një ndryshim duket se është i qëndrueshëm: zakonet e konsumatorëve në të gjithë botën e pasur kanë ndryshuar në mënyrë vendimtare, dhe ndoshta përgjithmonë. Mirë se vini në epokën e vetmitarit.
Në vitet para kovidit, pjesa e shpenzimeve të konsumatorit kushtuar shërbimeve u rrit në mënyrë të qëndrueshme. Ndërsa shoqëritë u pasuruan, ato kërkuan më shumë në rrugën e përvojave luksoze, kujdesit shëndetësor dhe planifikimit financiar. Më pas, në vitin 2020, shpenzimet për shërbime, nga qëndrimi në hotel deri te prerja e flokëve, u shkatërruan për shkak të bllokimeve. Me njerëzit që shpenzojnë më shumë kohë në shtëpi, kërkesa për mallra u rrit, me një nxitim për pajisje kompjuterike dhe biçikleta ushtrimore.
Tre vjet në pjesën e shpenzimeve kushtuar shërbimeve mbetet nën nivelin e saj para kovid. Në raport me tendencën e saj para kovidit, rënia është edhe më e mprehtë. Konsumatorët e botës së pasur po shpenzojnë rreth 600 miliardë dollarë në vit më pak për shërbime sesa mund të kishit pritur në 2019. Në veçanti, njerëzit janë më pak të interesuar të shpenzojnë për aktivitetet e kohës së lirë që zakonisht zhvillohen jashtë shtëpisë, duke përfshirë mikpritjen dhe rekreacionin. Paratë e kursyera po ridrejtohen në mallra, duke filluar nga gjërat e qëndrueshme si karriget dhe frigoriferët, te gjëra të tilla si rrobat, ushqimi dhe vera.
Në vendet që kaluan më pak kohë në mbyllje, zakonet e hermitit nuk janë rrënjosur. Shpenzimet për shërbimet në Zelandën e Re dhe Korenë e Jugut, për shembull, janë në përputhje me tendencën e saj para kovid.
Sidoqoftë, diku tjetër, sjellja e vetmitar tani duket patologjike. Në Republikën Çeke, e cila u godit nga kovid, pjesa e shërbimeve është rreth tre pikë përqindje nën trendin. Amerika nuk është larg. Japonia ka dëshmuar një rënie prej 50% në rezervimet e restoranteve për argëtimin e klientëve dhe qëllime të tjera biznesi. Mëshira për rrogëtarin e dehur që lëkundet nëpër lagjet argëtuese të Tokios: ai tani është një specie e rrezikuar.
Në pamje të parë, shifrat janë të vështira për t’u pajtuar me anekdotat. A nuk është më e vështirë se kurrë të marrësh një rezervim në një restorant të mirë? Dhe a nuk janë hotelet plot me udhëtarë, duke bërë që çmimet të rriten? Megjithatë, burimi i vërtetë i grumbullimit nuk është kërkesa shumë e lartë, por oferta e kufizuar. Këto ditë më pak njerëz duan të punojnë në hoteleri—në Amerikë punësimi total në industri mbetet më i ulët se në fund të 2019. Dhe ndërprerja e pandemisë do të thotë që shumë hotele dhe restorante që do të ishin hapur në 2020 dhe 2021 nuk e bënë kurrë. Numri i hoteleve në Britani, rreth 10,000, nuk është rritur që nga viti 2019.
Firmat po vërejnë një ndryshim prej 600 miliardë dollarësh. Në një telefonatë të fundit të të ardhurave, një drejtues në Darden Restaurants, i cili drejton një nga zinxhirët më të mirë të restoranteve të Amerikës, Olive Garden, vuri në dukje se, në krahasim me kohët para kovidit, “ne jemi ndoshta në atë gamë prej 80% për sa i përket trafikut”. Në Home Depot, e cila shet mjete për të përmirësuar shtëpinë tuaj, të ardhurat janë rritur me rreth 15% në 2019 në terma realë. Goldman Sachs, një bankë, gjurmon çmimet e aksioneve të kompanive që priren të përfitojnë kur njerëzit qëndrojnë në shtëpi (të tilla si firmat e tregtisë elektronike) dhe ato që lulëzojnë kur njerëzit janë jashtë dhe përreth (të tilla si linjat ajrore). Edhe sot, tregu shikon në mënyrë të favorshme për firmat që u shërbejnë atyre që qëndrojnë në shtëpi.
Pse ka duruar sjellja e vetmitarëve? Arsyeja e parë e mundshme është se disa njerëz mbeten të frikësuar nga infeksioni, qoftë nga kovid apo diçka tjetër. Në të gjithë botën e pasur njerëzit po ndërrojnë transportin publik të mbushur me njerëz për privatësinë e automjeteve të tyre. Në Britani, përdorimi i makinave është në përputhje me normën para Covid-19, ndërsa përdorimi i transportit publik është mjaft i ulët. Njerëzit gjithashtu duken më pak të prirur për shërbime nga afër dhe personale. Në Amerikë shpenzimet për parukeri dhe trajtime të kujdesit personal janë 20% nën tendencën e saj para kovidit, ndërsa shpenzimet për kozmetikë, parfume dhe preparate për thonjtë janë rritur me një të katërtën.
E dyta lidhet me modelet e punës. Në të gjithë botën e pasur njerëzit tani punojnë rreth një ditë në javë në shtëpi, sipas Cevat Giray Aksoy nga King’s College në Londër dhe kolegët e tij. Kjo zvogëlon kërkesën për shërbimet e blera kur jeni në zyrë, duke përfshirë drekat, dhe rrit kërkesën për mallra të bëra vetë. Vitin e kaluar italianët shpenzuan 34% më shumë për qelqe, enë tavoline dhe enë shtëpiake sesa në vitin 2019.
E treta lidhet me vlerat. Pandemia mund t’i ketë bërë njerëzit vërtet më të ngjashëm me vetmitarët. Sipas të dhënave zyrtare nga Amerika, vitin e kaluar njerëzit kanë fjetur rreth 11 minuta më shumë se sa në vitin 2019. Ata shpenzuan gjithashtu më pak në klube që kërkojnë anëtarësim dhe aktivitete të tjera shoqërore, dhe më shumë për aktivitete të vetmuara, si kopshtari, revista dhe kafshë shtëpiake. Ndërkohë, kërkimet globale në internet për “Durimin”, një lojë me letra e njohur ndryshe si diamant, po zhvillohen në rreth dyfishin e nivelit të tyre para pandemisë. Trashëgimia më e madhe e kovidit, me sa duket, ka qenë largimi i njerëzve.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “The Economist“