Shumë investitorë po mbajnë frymën e tyre pas sulmit të paprecedentë të Iranit me dron dhe raketë ndaj Izraelit që filloi më 13 prill. Sulmi ajror ishte sulmi i parë i drejtpërdrejtë i nisur nga territori iranian dhe erdhi në të njëjtën ditë që Garda Revolucionare e Iranit ndaloi me forcë një anije kontejnerësh të lidhur me Izraelin pranë Ngushtica e Hormuzit.
Sulmi iranian ishte parashikuar kryesisht pasi Izraeli shkatërroi një pjesë të kompleksit të ambasadës iraniane në Damask, Siri, më 1 prill.
Megjithatë, ekspertët presin të shohin nëse konflikti midis dy vendeve do të përshkallëzohet, edhe pse Kombet e Bashkuara dhe Shtetet e Bashkuara i bëjnë presion Izraelit për të treguar përmbajtje. Shumica e bizneseve nuk e pëlqejnë pasigurinë dhe mundësia e një lufte më të hapur e ka rajonin në avantazh.
Çmimet e naftës dhe energjisë në Lindjen e Mesme
Nëse konflikti rritet dhe përfshin më shumë Lindjen e Mesme, rreziku më i madh për ekonominë globale është reagimi në tregjet e energjisë, veçanërisht çmimet e naftës.
“Një rritje e çmimeve të naftës do të komplikonte përpjekjet për të rikthyer inflacionin në objektiv në ekonomitë e përparuara, por do të kishte një ndikim material vetëm në vendimet e bankës qendrore nëse çmimet më të larta të energjisë rrjedhin në inflacionin bazë,” Neil Shearing, kryeekonomist i grupit në konsulencën Capital Economics. shkroi në një shënim për klientët.
Megjithatë, çmimet e naftës nuk kanë lëvizur shumë që nga sulmi. Duket se tregu tashmë kishte marrë parasysh situatën aktuale të paqëndrueshme dhe nuk u tremb gjatë fundjavës nga greva hakmarrëse.
OPEC+ dhe kapaciteti i tij rezervë
Në fakt, çmimet e naftës së papërpunuar Brent u rritën nga 83 dollarë për fuçi një muaj më parë në mbi 90 dollarë për fuçi javën e kaluar, ku ata qëndruan, “të nxitur pjesërisht nga shqetësimet për furnizimet dhe rreziqet gjeopolitike nga konflikti në Lindjen e Mesme dhe Ukrainë”, sipas mediave.
Ekonomisti vuri në dukje një arsye tjetër për qetësi në tregun e naftës është shtytja e disa anëtarëve të OPEC+ për të rritur kuotat e prodhimit. “Një rritje e furnizimit me naftë do të ndihmojë padyshim për të kufizuar çdo rritje të çmimit të saj”, qoftë për shkak të tensioneve të rritura apo problemeve të zinxhirit të furnizimit si rrugët e rrezikshme të transportit në Detin e Kuq.
Jorge Leon, një zëvendëspresident i lartë në analistin e energjisë Rystad Energy, është dakord. Megjithëse OPEC+ ka një punë të komplikuar për të koordinuar dhe menaxhuar tregun e naftës, ka të ngjarë të zbusë shkurtimet vullnetare të prodhimit në një takim në qershor, shkroi ai në një shënim të hënën. Kjo mund të çlirojë 6 milionë fuçi në ditë në kapacitet rezervë për të kufizuar presionet e çmimeve pasi është në interes të grupit të shmangë një krizë globale energjetike.
Inflacioni mund të ndikojë në rritjen
Nëse çmimet e naftës do të rriteshin dhe do të mbeteshin të larta, kjo mund të nxiste inflacionin global në një kohë kur disa vende vuajnë nga inflacioni i lartë afatgjatë.
Ky “inflacion ngjitës” mund të krijojë një dilemë për bankat qendrore, siç e zbuluam edhe pas pushtimit rus të Ukrainës në vitin 2022, argumentuan analistët e Deutsche Bank në një shënim për klientët.
“Nga njëra anë, ekziston rreziku që një goditje gjeopolitike të dëmtojë rritjen, duke sjellë përpara kohën e uljes së normave,” sipas bankës.
Investimi në gjithçka që shkëlqen
Sa i përket aksioneve, kur tregjet u hapën të hënën, shumë indekse të kapitalit aziatik, si Nikkei, ishin më të ulëta.
“Por kjo reflekton pjesërisht një rimbushje të shitjes që tashmë ndodhi të premten pasi u mbyllën, kur titujt dolën duke sugjeruar se një sulm mund të ndodhte,” shkruajnë analistët e Deutsche Bank.
Nga ana e tyre, tregjet evropiane u hapën më lart. Në përgjithësi, analistët nuk shohin shumë ndryshime midis aktiveve kryesore që nga e premtja “me investitorët që shpresojnë se çdo përshkallëzim do të kontrollohet”.
Një shenjë e vogël se investitorët po kërkojnë një investim më të sigurt është rritja e çmimit të arit, i cili u rrit me 0.51% të hënën në pak më shumë se 2,356 dollarë (2,211 €) për ons.
Është ende herët, dhe konflikti mund të zgjerohet dhe të tërhiqet në vende të tjera, të çojë në më shumë sanksione të SHBA-së ndaj Iranit, ose të dëmtojë ose shkatërrojë infrastrukturën e naftës. Disa linja ajrore perëndimore pezulluan përkohësisht fluturimet në rajon, ndërsa të tjerat kanë ridrejtuar fluturimet për të shmangur hapësirën ajrore të Lindjes së Mesme.
Nëse Irani ose rebelët Houthi vazhdojnë të synojnë anijet e lidhura me Izraelin në rrugën e rëndësishme tregtare përmes Ngushticës së Hormuzit, “ekziston një rrezik i shënjestrim të rremë dhe dëme kolaterale”, sipas Ambrey, një kompani e menaxhimit të rrezikut detar. Ky apo një tjetër sulm ajror mund të tërheqë më tej SHBA-në, të rrisë kostot globale të transportit dhe të shkaktojë kërdi për ekonominë botërore.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “Deutsche Welle“