MENU
klinika

Nga Bloomberg/ Rritja e çmimeve, nga ushqimet tek strehimi

Inflacioni po ‘zvarritet’ në disa cepa të botës

12.03.2021 - 09:45

Pyetja e madhe në tregjet financiare është nëse rimëkëmbja post-pandemike do të sjellë një shpërthim të inflacionit. Në disa cepa të ekonomisë botërore, ajo tashmë ka mbërritur.

Në mallra si soja ose bakri, industri si transporti detar dhe vende si Brazili, çmimet janë rritur me shpejtësi, për arsye të lidhura drejtpërdrejt me përçarjet e Covid-19, reagimin e politikave ose rritjen e kërkesës që vjen me shpresat e rimëkëmbjes.

Asnjë nga këto nuk është e mjaftueshme për të zgjidhur debatin e madh të inflacionit në një mënyrë ose në një tjetër.

Hawks thonë se xhepat e inflacionit sot do të kthehen në rritje të përgjithshme të çmimeve nesër, me stimul që siguron karburantin. Skeptikët shohin që rritja e çmimeve drejtohet kryesisht nga vrullje ose ngushtime të përkohshme – dhe theksojnë se këmbanat e ngjashme të alarmit u dëgjuan pas përplasjes së vitit 2008, kur inflacioni nuk u shfaq kurrë.

Më poshtë janë disa nga fushat që tashmë shohin një rritje të çmimeve dhe si ato lidhen me pasqyrën më të gjerë të inflacionit.

Metalet
Përpjekjet e qeverisë për të mbrojtur ekonomitë nga rënia e pandemisë kanë përfshirë shpenzimet në projektet e infrastrukturës dhe mbështetjen financiare për familjet që shpenzuan një pjesë të parave në pajisje elektronike. Të dy po kontribuojnë në kërkesën e zhurmshme për metale që i kanë rritur çmimet në mënyrë të qëndrueshme.

Bakri është rritur për gati një vit, një tubim që u përshpejtua në Shkurt përpara se të binte prapa këtë muaj. Miniera e hekurit dhe nikeli gjithashtu arritën kulme shumëvjeçare dhe çmimet e çelikut u dyfishuan në gjashtë muajt e fundit.

Të gjitha këto rritje shtojnë kostot për prodhuesit. Kjo është një arsye që Kina postoi numra më të lartë se sa pritej këtë javë.

Përhapja e metaleve është “hakmarrja e ekonomisë së vjetër”, me stimuj pandemikë që nxisin blerjet e produkteve të qëndrueshme të konsumatorit dhe gjithashtu tregon kërkesën për iniciativa të gjelbërta të ekonomisë së re, me rreth 16 trilionë dollarë shpenzime kapitale të planifikuara gjatë tjetrës dekada, Jeff Currie, kreu global i kërkimit të mallrave në Goldman Sachs, tha për Televizionin Bloomberg.

Gjysëm përçuesit
Gjysëm përçuesit janë një komponent kyç i shumë artikujve në kërkesë gjatë vitit të bllokimeve dhe punës nga shtëpia, nga laptopët dhe televizorët te kamerat në internet. Çmimet e disa varieteteve, si USB, janë rritur këtë vit.

Rritja e kërkesës ka hasur në një krizë furnizimi që është përkeqësuar nga gjeopolitika. Lojtarët mbizotërues në industrinë $ 400 miliardë dollarëshe janë Tajvani dhe Koreja e Jugut, dhe eksportet e tyre gjithnjë e më shumë po kapen në zjarrin e kryqëzuar SHBA-Kinë, me sanksione ndaj prodhuesve kinezë që u japin një ngritje tjetër çmimeve globale.

Rezultati ka qenë zhgënjimi dhe kosto më e lartë për blerësit. Tesla Inc. duhej të ngadalësonte linjat e prodhimit. Prodhuesi gjerman i pjesëve të makinave Continental AG tha se mungesa do t’i kushtojë kompanisë rreth 200 milion euro.

Ushqimi
Reagimi pas-pandemik është një nxitës i çmimeve më të larta të ushqimit në të gjithë botën. Në SHBA, këmbët e pulës po rriten ndërsa restorantet me porosi të mëdha kthehen në internet. Rimëkëmbja e brendshme e Kinës po nxit kërkesë më të madhe për fasule soje, çmimet e të cilave janë rritur më shumë se 60% gjatë vitit të kaluar.

Ka edhe shumë shkaqe të tjera, përfshirë ato të zakonshme të thatësirës dhe sëmundjeve. Në Kinë, një shpërthim i etheve afrikane të derrave kërcënon një përsëritje të vitit të kaluar kur virusi vrau dhjetëra miliona derra në Azi.

Kostot e ushqimit janë veçanërisht të rëndësishme për politikëbërësit në tregjet në zhvillim, ku ato përbëjnë një pjesë disproporcionalisht më të madhe të shpenzimeve dhe më shumë familje janë në rrezik të urisë. Në Filipine, ku kostot e ushqimit e kanë shtyrë inflacionin afër 5%, qeveria ka vendosur kufij të çmimeve.

Energjia
Krahas kërkesës më të fortë në një rikuperim që ka të ngjarë të shohë më shumë udhëtime, nafta është goditur gjithashtu nga një shtrydhje e furnizimit pasi prodhuesit vendosën të rrisin prodhimin. Kjo ka ndihmuar në ngritjen e naftës së papërpunuar drejt 70 dollarë për fuçi, një nivel që nuk e ka arritur për gati dy vjet.

Kjo është veçanërisht kërcënuese për kombet në zhvillim që mbështeten në energjinë e importuar, si Turqia dhe India. Ata rrezikojnë të shtyhen në tregti më të mëdha dhe deficite buxhetore që mund të trembin investitorët dhe të dobësojnë monedhat.

Kostot më të larta të karburantit dëmtojnë shoferët kudo dhe arrijnë pothuajse në çdo cep të ekonomisë. Në Brazil dhe Meksikë, për shembull, kostoja e bombolave ​​LPG të përdorura për gatim në familje më të varfra, ato më të pasura ka më shumë të ngjarë të lidhen me rrjetin e gazit natyror, është rritur këtë vit.

Strehimi
Normat e ulëta të interesit dhe përhapja e punës nga shtëpia po nxisin lulëzimin e tregut të pronave në shumë vende, veçanërisht në SHBA dhe Britaninë e Madhe.

Deri më tani, në përgjithësi nuk ka pasur rritje të krahasueshme në kostot e qirasë, por kjo mund të vijojë. Në sondazhin e fundit të konsumatorit të New York Fed, qiratë pritej të rriteshin me 9% deri në Shkurtin e ardhshëm. Fitimet e papritura për pronarët e shtëpive dhe çmimet më të mëdha për qiramarrësit janë një recetë për zgjerimin e pabarazisë.

Në Kinë, rregullatori i lartë bankar është shqetësuar me zë të lartë për rrezikun e një flluske në tregjet e pronave, duke treguar një prirje “shumë të rrezikshme” drejt blerjes spekulative dhe duke paralajmëruar se mund të nevojitet politikë më e rreptë për të frenuar huadhënien.

Transporti detar
Një mungesë kontejnerësh qëndron prapa rritjes së çmimeve të transportit gjatë muajve të fundit, duke kërcënuar të shtojë një shtresë të re të kostove për mallrat e importuara.

Qeveritë dhe bizneset janë përpjekur të gjejnë rregullime. Hekurudhat Indiane në pronësi të shtetit transferuan kutitë e zbrazëta në depot e brendshme nga portet detare pa asnjë pagesë, ndërsa një zinxhir i supermarketeve gjermane shqyrtoi shkurtimisht mundësinë e transportimit të automjeteve nga Kina.

Prodhuesi gjerman i kimikateve BASF SE, i cili rriti çmimet për klientët me 7% në tremujorin e katërt, thotë se ka qenë duke luftuar me kripën e kontejnerëve si dhe me çmime më të larta të metaleve të çmuara. Të gjitha llojet e shitësve me pakicë në SHBA kanë raportuar probleme logjistike që kërcënojnë të rritin çmimet në dyqanet e tyre. Kostot e transportit nuk llogariten në çmimet e importit në SHBA, duke e bërë më të vështirë të kuptosh se si do të kalojnë te konsumatorët.

Brazili
Shkalla e inflacionit në Brazil u rrit në 5.2% në Shkurt, rreth dyfishi i asaj që ishte gjashtë muaj më parë, dhe kjo tashmë po i detyron politikëbërësit të ndryshojnë kursin.

Vendi ka shpenzuar më shumë për lehtësimin pandemik se sa pothuajse të gjitha ekonomitë e tjera në zhvillim, duke rivalizuar SHBA duke drejtuar një deficit buxhetor me pothuajse 14% të PBB-së vitin e kaluar. Ai gjithashtu ka një nga shpërthimet më të këqija të botës Covid dhe është një vonesë e vaksinimit, kështu që masat me gjasë do të duhet të shtrihen deri në vitin 2021. Të gjitha ato shpenzime kanë dobësuar monedhën dhe kanë nxitur frikën e inflacionit. Vetëm disa javë më parë, banka qendrore po fliste për mbajtjen e normave të interesit në një rekord të ulët 2% për më gjatë. Tani pritet të rritet javën e ardhshme.

Ndërsa Brazili është një avantazh në aspektet kryesore, ky është thelbësisht zinxhiri i ngjarjeve për të cilat shqetësohen politikëbërësit dhe investitorët edhe në ekonomitë e tjera në zhvillim dhe ndoshta edhe në ato të zhvilluara.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Bloomberg

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Nga Bloomberg/ Ndërkohë, çfarë po bën pjesa tjetër e botës?

Paketa 1.9 trilion e Biden duhet të presë…

Shkurtimi i papritur i prodhimit/ Goldman: Mbretëria ka frikë...

Çfarë qëndron prapa vendimit të Arabisë?

Nga AlJazeera/ 'Një lojë' me humbës dhe fitues

Çmimi i naftës u rrit, pse nuk po gëzojnë të gjithë?

Nga Bloomberg/ Paralajmërimet nga Forumi Ekonomik Botëror

Covid-19, burim i krizave globale për vite me rradhë