MENU
klinika

Nga AlJazeera/ 'Një lojë' me humbës dhe fitues

Çmimi i naftës u rrit, pse nuk po gëzojnë të gjithë?

11.03.2021 - 11:47

Do të mendonit se përfundimi i pandemisë së koronavirusit mund të jetë një lajm i mirë vetëm për qeveritë dhe ekonomitë. Megjithatë rritja pasuese e çmimit të energjisë, metaleve dhe të korrave po nxjerr në pah pikat e forta të disave dhe dobësitë e të tjerëve.

Nafta është rritur 75% që nga fillimi i Nëntorit ndërsa ekonomitë kryesore vaksinojnë popullsinë e tyre dhe rihapen pasi pandemia mbylli fabrikat dhe sektorët e shërbimeve. Bakri, i përdorur në gjithçka, nga makinat te makinat larëse dhe turbinat e erës, po tregtohet në nivele të para një dekade. Çmimet e ushqimeve janë rritur çdo muaj që nga Maji i 2020.

Kjo ka qenë një përfitim për eksportuesit. Përmbytja e parave të gatshme është një lehtësim i mirëseardhur për behemotët e energjisë si Arabia Saudite dhe Rusia, udhëheqjet e të cilave kanë sfida të brendshme për të luftuar.

Por ka gjithmonë dy anë në një tregti. Disa vende që varen nga importet po ndiejnë shtrëngimin në tregjet e bonove dhe valutave. Rritja e çmimeve të karburanteve i kushtoi kreut të kompanisë shtetërore të naftës në Brazil punën e tij. Ata e kanë çuar Indinë, importuesin e tretë më të madh të naftës së papërpunuar në botë, për t’i bërë thirrje kartelit OPEC + për të rritur prodhimin e naftës dhe kanë shtyrë normën e inflacionit të Turqisë mbi 15%.

Goldman Sachs Group Inc. dhe disa rivalë të Wall Street po flasin për një “super biçikletë” të produkteve të reja. Kjo po rrit spektrin e inflacionit më të dëmshëm poshtë vijës dhe as vendet e pasura nuk janë imune.

Qeveria e Mbretërisë së Bashkuar u tërhoq në ngritjen e taksës së benzinës në mënyrë që të mos ngacmonte shoferët e lodhur nga bllokimi. Në SHBA, shpuesit e naftës Texan dhe fermerët e Rripave të Misrit mund të përfitojnë, megjithëse të tjerët duke përfshirë miliarderë të teknologjisë po shtrydhen. Elon Musk u është lutur minatorëve që të gërmojnë më shumë nikel, një metal që i duhet për të bërë bateri për automjetet elektrike të Tesla Inc.

Fituesit
Bllokimet e vitit të kaluar dhe rënia e mallrave e goditën Australinë, e cila përjetoi recesionin e saj të parë në pothuajse tre dekada. Por qeveria mund të presë një rritje të papritur në 2021. Shitjet e xeherorit të hekurit, eksporti i saj kryesor, arritën një rekord në Dhjetor, ndërsa ato të grurit po ecnin drejt të njëjtit nivel dhe fermerët e bagëtive po përpiqen të mbajnë kërkesën për mishin e viçit. Dollari Australian ka dalë më mirë se çdo monedhë tjetër kryesore që nga fundi i Nëntorit, duke forcuar 5% ndaj dollarit amerikan.

Nuk është e gjitha lundrim i thjeshtë. Një përplasje diplomatike ka bërë që Kina të ndalojë mallra australianë duke filluar nga qymyri te bakri, vera dhe karavidhet. Akoma, minerali i hekurit është kursyer sepse Pekini nuk mund të burojë mjaftueshëm përbërës çeliku nga diku tjetër. Kjo ndihmoi për të siguruar luftën tregtare vetëm që i kushtoi Australisë rreth 3 miliardë dollarë vitin e kaluar, një shumë e vogël për një komb që ka parë dërgesat e tij në Kinë nga rreth 5 miliardë dollarë në vit në fillim të shekullit në 120 miliardë dollarë.

Fuqia relative e Kilit, prodhuesi më i madh i bakrit në botë, ka qenë gjithashtu i dukshëm në tregjet financiare. Peso është e vetmja monedhë e madhe e Amerikës Latine që vlerësohet ndaj dollarit gjatë tre muajve të fundit dhe tregu i aksioneve të Kilit ka qenë ndër më të fuqishmit në botë.

Sapo kishte duruar muaj demonstrimesh të dhunshme mbi padrejtësinë sociale dhe rritjen e kostove të jetesës. Virusi më pas ndërpreu tregtinë globale dhe paraqiti sfidën më të madhe ekonomike për Kilin që nga kthimi i tij në demokraci tre dekada më parë. Bakri u zhyt.

Rënia nuk zgjati shumë pasi fabrikat kineze u hapën shpejt pas festës së Vitit të Ri Hënor. Me çmimet e metalit të kuq në rritje mbi 4 dollarë për kile për herë të parë në rreth një dekadë, financat e Kilit po përmirësohen. Eksportet e bakrit qëndruan në 3.9 miliardë dollarë në shkurt, 42% më shumë se një muaj më parë.

E ngjashme mund të thuhet për Zambinë, e cila mbështetet në bakër për gati 80% të fitimeve të eksportit. Vendi ka qenë i dëshpëruar për para pasi u bë i pari në Afrikë që nuk paguante eurobonot e tij pas fillimit të pandemisë.

Presidenti Edgar Lungu përballet me një betejë rizgjedhjeje në Gusht dhe po përpiqet të marrë një ndihmë financiare nga Fondi Monetar Ndërkombëtar, të ristrukturojë huatë kineze dhe të ulë çmimet e ushqimit në rritje, të cilat kanë shkaktuar përshpejtimin e inflacionit në 22%.

Vendi bleu operacionet lokale të Glencore Plc në Janar në atë që duket gjithnjë e më shumë si një çmim i favorshëm dhe investitorët globalë kanë filluar të bëhen më ‘bullish’. Borxhi i dollarit të Zambisë është mbledhur më së shumti këtë vit midis afërsisht 75 tregjeve në zhvillim të ndjekura nga indekset e Bloomberg Barclays.

Të gjithë petrostatet vuajtën vitin e kaluar, por Iraku u dallua. Ekonomia e saj u mbyt rreth 11%, më shumë se ajo e pothuajse çdo eksportuesi tjetër të madh të naftës, sipas Fondit Monetar Ndërkombëtar. Qeveria nuk mund të paguante mësuesit dhe nëpunësit civilë në kohë dhe irakianët dolën në rrugë për të lëvizur kundër ndërprerjeve të energjisë, spitaleve të shkatërruara, rrugëve të shkatërruara dhe mungesës së vendeve të punës.

Situata shkaktoi probleme për OPEC, nga të cilat Iraku është prodhuesi i dytë më i madh i naftës. Anëtarët e tjerë, përfshirë Arabinë Saudite, kritikuan Bagdadin për dështimin për të ulur prodhimin sa duhet ndërsa karteli u përpoq të forconte çmimet.

Ndërsa tregu i naftës së papërpunuar u rrit, të ardhurat fiskale mujore të Irakut u ngjitën në 5 miliardë dollarë nga rreth 3 miliardë dollarë në tremujorin e dytë të vitit 2020. Ata janë ende shumë poshtë asaj që nevojitet për të balancuar buxhetin e shtetit, por ka një pushim të qartë.

Humbësit
Mund të jetë një prodhues i madh i gjithçkaje, nga nafta dhe zinku te ushqimi, por Kina është gjithashtu blerësi më i rëndësishëm i mallrave dhe ishte pothuajse i vetëm përgjegjës për “super biçikletën” e fundit që përfundoi afërsisht një dekadë më parë. Rimëkëmbja e shpejtë e ekonomisë së dytë më të madhe në botë nga koronavirusi është një nga arsyet kryesore që energjia, metalet dhe mallrat bujqësorë po rriten kësaj here.

Sidoqoftë, tubimi mund të shkojë aq larg, para se Presidenti Xi Jinping dhe Partia Komuniste të ndërhyjnë. Tema e sigurisë ushqimore dhe çmimeve të mishit të derrit u shfaq dukshëm gjatë konkursit vjetor parlamentar të Kinës – Kongresi Kombëtar i Popullit – këtë muaj. Qeveria njoftoi një udhërrëfyes pesë-vjeçar për të rritur prodhimin bimor dhe blegtoral.

Si blerësi më i madh në botë i grurit dhe një importues neto i naftës, Egjipti vuan keq sa herë që çmimet e mallrave rriten. Është gjithashtu e ndjeshme politikisht sepse miliona njerëz varen nga buka e subvencionuar. Kryengritjet e Pranverës Arabe një dekadë më parë u shkaktuan pjesërisht nga rritja e kostove të ushqimit dhe fshinë sundimtarin prej një kohe të gjatë Hosni Mubarak nga pushteti.

Deri më tani, qeveria e Presidentit Abdel-Fattah El-Sisi ka arritur të mbajë kapak mbi inflacionin. Egjipti po përpiqet të mbrojë veten nga kostot më të larta të naftës duke blerë më shumë kontrata mbrojtëse në treg dhe investitorët e huaj janë ende duke blerë bono lokale. Por prodhimi i brendshëm bruto do të rikthehet vetëm 2.9% këtë vit, sipas një studimi të analistëve të Bloomberg, rreth gjysma e nivelit të pritur për ekonominë globale.

Çmimet më të larta të ushqimit dhe karburantit kanë shkaktuar tashmë trazira sociale në Pakistan, me partitë e opozitës që mbajnë tubime mbarëkombëtare vitin e kaluar për t’i bërë thirrje Kryeministrit Imran Khan të japë dorëheqjen. Qeveria e tij u përgjigj duke rritur pagat për punonjësit e shtetit me 25% muajin e kaluar.

Presioni mezi është lehtësuar, me Khan vetëm që ngushtohet duke fituar një votë besimi në parlament këtë muaj. Ndikimi ekonomik i mbylljes së biznesit dhe kufizimeve shoqërore për të frenuar përhapjen e virusit do të përkeqësohet vetëm nëse mallrat vazhdojnë të ngjiten dhe shtojnë në faturën e importit të Pakistanit, i cili prodhon mezi ndonjë vaj ose minerale të vetin.

Nëse vendet e mëdha si Egjipti dhe Pakistani po luftojnë me ciklin e mallrave, kurseni një mendim për vendet më të vogla në hartë. Republika Dominikane mund të jetë ekonomia më e madhe në Karaibe, por PBB-ja e saj është mezi më e madhe se ajo e New Hampshire dhe rritja e çmimeve të karburantit po godet para se industria kryesore e turizmit të ketë pasur një shans të rikuperohet nga pandemia.

Kombi prej 11 milion banorësh është shumë i varur nga importet. Përveç benzinës dhe naftës për automjetet, ai duhet të dërgojë në gaz natyror, qymyr dhe naftë për pjesën më të madhe të gjenerimit të saj të energjisë.

Ajo i është përgjigjur rritjeve të mëparshme të çmimeve të mallrave me subvencione ushqimore. Kjo mund të jetë e vështirë këtë herë duke pasur parasysh financat e shtrira. Bonot e dollarit të vendit kanë humbur 9% këtë vit, duke e bërë atë një nga tregjet në zhvillim me performancën më të keqe.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga AlJazeera

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Më shumë falimentime se vrasje...

“Nuk është krizë shëndetësore, por ekonomike”

Planet për të qëndruar në pushtet deri në 2036

“Dorëzohet” Putini, shtyn votimin për shkak të koronavirusit