Edhe pse nuk është faji i tyre, vendet në zhvillim përballen me një valë turie, trazirash politike dhe kriza borxhi. Pushtimi rus i Ukrainës dhe sanksionet e udhëhequra nga perëndimi që shkaktoi janë pjesërisht fajtorë, siç janë bllokimet e Covid-19 në ekonomitë e përparuara, të cilat i privuan vendet e varfra nga të ardhurat vitale nga turizmi dhe nga eksporti.
Miliona jetë janë tani në rrezik, por zbutja është e mundur. Ai duhet të fillojë në takimet pranverore të këtij muaji të Fondit Monetar Ndërkombëtar dhe Bankës Botërore.
Politikëbërësit kanë shumë për të trajtuar, duke filluar nga rritja e çmimeve të ushqimeve. Konflikti Rusi-Ukrainë, ku përfshihen vendet që mes tyre furnizojnë 29% të grurit në botë, ka kontribuar në një rritje prej 67% të çmimit të grurit që nga fillimi i këtij viti. Ndalimet e eksportit të vendosura nga prodhuesit e tjerë të grurit po nxisin gjithashtu rritjen e çmimeve, siç është mungesa e plehrave për shkak të furnizimeve të reduktuara nga Bjellorusia dhe Rusia.
Nuk është çudi që uria po përhapet. Vendet e para që goditen janë ato që ishin në ngushticë të dëshpëruar përpara pushtimit të Rusisë, duke përfshirë Afganistanin, Republikën Demokratike të Kongos, Etiopinë, Nigerinë, Pakistanin, Sudanin, Sudanin e Jugut, Sirinë, Venezuelën dhe Jemenin. Atyre u bashkohen me shpejtësi vendet që mbështeten në drithërat e importuara dhe tashmë po përballeshin me pasiguri akute ushqimore, si Xhibuti, Lesoto, Mozambiku, Burundi, Madagaskari, El Salvadori, Libani, Hondurasi, Eswatini, Guatemala dhe Namibia.
Drejtori Ekzekutiv i Programit Botëror të Ushqimit të Kombeve të Bashkuara, David Beasley, kohët e fundit lëshoi një paralajmërim të ashpër: “Nëse mendoni se kemi ferr në tokë tani, thjesht bëhuni gati. Nëse neglizhojmë Afrikën Veriore, ardhja e Afrikës Veriore në Evropë. Nëse ne e neglizhojmë Lindjen e Mesme, Lindja e Mesme po vjen në Evropë.”
Rritja e çmimeve të ushqimeve dhe uria do t’i bëjnë trazirat politike më të mundshme. Edhe para fillimit të luftës në Ukrainë, njerëzit ishin zhytur në krizë në Afganistan, Etiopi, Somali, Jemen, Mianmar, kampet e refugjatëve sirianë dhe gjetkë. Në mars, protesta në shkallë të gjerë shpërthyen në vende si Kamerun, Indi, Pakistan, Sri Lanka dhe Spanjë.
Qeveritë që mund të ndërmarrin veprime parandaluese tashmë po e bëjnë këtë. Egjipti, për shembull, i cili importon rreth 80% të grurit të tij nga Rusia dhe Ukraina, kohët e fundit prezantoi një kufi çmimi për të kundërshtuar rritjen e çmimit të bukës së pa subvencionuar (qeveria tashmë subvencionon bukën për shumicën e popullsisë). Qeveria njoftoi gjithashtu një paketë ndihme ekonomike që arrin në 130 milionë paund egjiptian (7 milionë dollarë). Këto masa u mundësuan me ndihmën e FMN-së dhe Arabisë Saudite. Por shumë vende ende nuk kanë marrë një ndihmë të tillë.
Dështimi për të bashkëpunuar po nxit urinë dhe konfliktin. Çuditërisht, rezervat globale të orizit, grurit dhe misrit, tre produktet kryesore të botës, janë me sa duket në nivelet më të larta historike. Edhe rezervat e grurit, malli më i prekur nga lufta në Ukrainë, janë “shumë mbi nivelet gjatë krizës së çmimeve të ushqimit 2007-08”, ndërsa vlerësimet sugjerojnë se rreth tre të katërtat e eksporteve ruse dhe ukrainase të grurit ishin dorëzuar tashmë përpara pushtimin.
Një krizë serioze borxhi po zhvillohet gjithashtu pasi shumë vende me të ardhura të ulëta, të shtrira në kufirin e tyre nga Covid-19, janë goditur nga çmimet më të larta të ushqimeve dhe karburanteve, të ardhurat më të ulëta nga turizmi, reduktimi i aksesit në tregjet ndërkombëtare të kapitalit, tregtia dhe ndërprerjet e zinxhirit të furnizimit, remitanca në depresion dhe një rritje historike e flukseve të refugjatëve. Borxhi i vendeve në zhvillim është rritur në nivelin më të lartë të 50 viteve, në rreth 250% të të ardhurave të qeverisë. Rreth 60% e vendeve që ishin të pranueshme për Iniciativën e Pezullimit të Shërbimit të Borxhit të G20 (DSSI) lidhur me pandeminë janë duke përjetuar ose në rrezik të lartë të shqetësimit të borxhit.
Për më tepër, rritja më e ngadaltë globale dhe rritja e inflacionit, së bashku me kushtet më të shtrënguara financiare në vendet më të pasura, po nxisin daljet e kapitalit nga ekonomitë në zhvillim, duke i detyruar ato të zhvlerësojnë monedhat e tyre dhe të rrisin normat e interesit. Siç vuri në dukje kohët e fundit Presidenti i Bankës Botërore, David Malpass, “asnjëherë nuk kanë përjetuar kaq shumë vende një recesion menjëherë”. Malpass shtoi se politikat stimuluese të ekonomive të përparuara kanë ndihmuar për t’i përkeqësuar gjërat duke nxitur rritjen e çmimeve dhe duke rritur pabarazinë në mbarë botën.
Gjetja e një zgjidhjeje të vërtetë globale për këto probleme është tani jetike. Në krizat e kaluara të borxhit, vendet e pasura kanë përdorur FMN-në dhe Bankën Botërore për të shtyrë barrën e rregullimit mbi ekonomitë në zhvillim, duke argumentuar se ato duhet të ndërmarrin reforma përpara se të marrin ndihmë. Por forcat më të fuqishme që godasin ekonomitë me të ardhura të ulëta me borxhe sot janë globale dhe jashtë kontrollit të tyre dhe vendet anëtare të FMN-së dhe Bankës Botërore duhet të bashkojnë burimet dhe të bashkëpunojnë për t’i trajtuar ato.
Lajmi i mirë është se aksionerët e fuqishëm në këto institucione janë dëshmuar të aftë për veprim kolektiv. Gushtin e kaluar, për shembull, ata ranë dakord për një ndarje të re prej 650 miliardë dollarësh të të drejtave speciale të tërheqjes (SDRs, aseti rezervë i FMN).
Por, për shkak se SDR-të shpërndahen sipas kuotave të FMN-së të vendeve, pjesa më e madhe e alokimit shkoi për ekonomitë më të mëdha. Më keq akoma, aksionerët kryesorë të FMN-së dhe Bankës Botërore nuk kanë arritur të kanalizojnë burimet atje ku janë më të nevojshme. Në vend të kësaj, për të kufizuar ekspozimin e tyre të mundshëm ndaj çdo humbjeje, ata vazhdojnë të këmbëngulin në kushte që parandalojnë vendosjen e shpejtë. Kjo qasje kërcënon gjithashtu të pengojë Fondin e ri të FMN-së për elasticitetin dhe qëndrueshmërinë dhe financimin emergjent të Grupit të Bankës Botërore.
Tani kërkohet një qasje kolektive shumë më e guximshme. Shtetet e Bashkuara, Kina, Japonia, Bashkimi Evropian dhe Mbretëria e Bashkuar varen nga siguria dhe prosperiteti global. Ata duhet të punojnë së bashku për të parandaluar urinë, konfliktin dhe një krizë borxhi të vendeve në zhvillim që do ta çojë botën në recesion. Ata mund të parandalojnë urinë duke vepruar së bashku për të qetësuar tregjet globale të grurit dhe drithërave dhe për të marrë masa për të mbajtur rrjedhjen e eksporteve. Ata mund të zvogëlojnë rrezikun e konfliktit duke mos penguar me kusht ndihmën emergjente të FMN-së dhe Bankës Botërore. Dhe ata mund të ndërtojnë mbi DSSI-në duke krijuar një mekanizëm të ristrukturimit të borxhit në të cilin marrin pjesë të gjithë.
Dy elementë janë thelbësorë për menaxhimin e krizës së sotme të vendeve në zhvillim. Vendet e fuqishme duhet të përmbahen nga politikat tregtare, fiskale dhe monetare që bëjnë kërdi në ekonomitë në zhvillim. Dhe ata duhet të përdorin burimet e tyre të kombinuara në FMN dhe Bankën Botërore për të vepruar shpejt dhe pa kushte për të shmangur katastrofën.
Sfidat me të cilat përballen vendet më të varfra janë të pashembullta. Dhe kjo do të thotë se reagimi bashkëpunues nga ekonomitë më të pasura duhet të jetë gjithashtu.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Project Syndicate