Nuk ka vetëm një të ardhme derisa të ndodhë, dhe çdo përpjekje për të parashikuar gjeopolitikën në vazhdën e pandemisë COVID-19 duhet të përfshijë një sërë të ardhmesh të mundshme.
Unë sugjeroj pesë të ardhme të besueshme në 2030, por padyshim që të tjerët mund të imagjinohen.
Fundi i rendit liberal të globalizuar. Rendi botëror i vendosur nga Shtetet e Bashkuara pas Luftës së Dytë Botërore krijoi disa institucione që çuan në një liberalizim të jashtëzakonshëm të tregtisë dhe financave ndërkombëtare.
Edhe para pandemisë COVID-19, ky renf po sfidohej nga ngritja e Kinës dhe rritja e populizmit në demokracitë perëndimore. Kina përfitoi, por ndërkohë që pesha e saj strategjike rritet, ajo gjithnjë e më shumë këmbëngul në vendosjen e standardeve dhe rregullave.
SHBA reziston, institucionet apelojnë për rritjen e sovranitetit. SHBA mbetet jashtë Organizatës Botërore të Shëndetësisë dhe marrëveshjes së Parisit për klimën. COVID-19 kontribuon në probabilitetin e këtij skenari.
Një sfidë autoritare e ngjashme me vitet 1930. Papunësia masive, rritja e pabarazisë dhe përçarja e komunitetit nga ndryshimet ekonomike të lidhura me pandeminë krijojnë kushte mikpritëse për politikat autoritare.
Nuk ka mungesë të sipërmarrësve politikë të gatshëm të përdorin populizmin nacionalist për të fituar pushtet. Nativizmi dhe proteksionizmi rriten. Tarifat dhe kuotat për mallrat dhe njerëzit rriten. Disa nga këto trende ishin të dukshme para vitit 2020, por perspektivat e dobëta për rimëkëmbjen ekonomike, për shkak të dështimit për të përballuar pandeminë COVID-19, rrisin probabilitetin e këtij skenari.
Një rend botëror i dominuar nga Kina. Kina po e kontrollon më së miri pandeminë, distanca ekonomike midis saj dhe fuqive të tjera të mëdha ndryshon në mënyrë dramatike. Ekonomia e Kinës tejkalon atë të një SHBA në rënie nga mesi i viteve 2020. Në “martesën e saj diplomatike” me Rusinë, Kina gjithnjë e më shumë bëhet partneri i vjetër.
Nuk është për t’u habitur, Kina kërkon respekt në përputhje me fuqinë e saj në rritje. “Rruga e Re e Mëndafshtë” përdoret për të ndikuar jo vetëm fqinjët por partnerët të largët si Evropa dhe Amerika Latine.
Votat kundër Kinës në institucionet ndërkombëtare bëhen shumë të shtrenjta, pasi ato rrezikojnë ndihmën ose investimet kineze, si dhe hyrjen në tregun më të madh në botë.
Një axhendë e gjelbër ndërkombëtare. Jo të gjitha të ardhmet janë negative. Opinioni publik në shumë demokraci ka filluar t’i japë përparësi ndryshimit të klimës dhe ruajtjes së mjedisit.
Disa qeveri dhe kompani po riorganizohen për t’u marrë me çështje të tilla. Edhe para COVID-19, dikush mund të parashikonte një axhendë ndërkombëtare në 2030 të përcaktuar nga përqendrimi i vendeve në çështjet e gjelbra. Duke theksuar lidhjet midis shëndetit njerëzor dhe planetar, pandemia përshpejton miratimin e kësaj axhende.
Për shembull, publiku amerikan vëren se shpenzimi i 700 miliardë dollarëve në mbrojtje nuk e ndaloi COVID-19 të vriste më shumë amerikanë sesa vdiqën në të gjitha luftërat e saj pas vitit 1945.
Deri në vitin 2030, një axhendë e gjelbër do të jetë politikë e mirë e brendshme, me një efekt gjeopolitik po aq të rëndësishëm.
Shumica do të jetë si tani. Në vitin 2030, COVID-19 duket po aq i pakëndshëm sa duket gripi i madh i viteve 1918-20 nga 1930, dhe me efekte të ngjashme të kufizuara gjeopolitike afatgjata.
Kushtet e mëparshme vazhdojnë. Por, së bashku me fuqinë në rritje kineze, populizmin e brendshëm dhe polarizimin në Perëndim, dhe regjimet më autoritare, ekziston një farë shkalle e globalizimit ekonomik dhe një vetëdije në rritje për rëndësinë e globalizimit mjedisor, mbështetur nga një ide që asnjë vend nuk mund ta zgjidhë probleme duke vepruar vetëm.
SHBA dhe Kina arrijnë të bashkëpunojnë për pandemitë dhe ndryshimin e klimës, edhe pse konkurrojnë për çështje të tjera, siç janë kufizimet e lundrimit në Detin e Kinës Jugore ose Lindore.
Miqësia është e kufizuar, por rivaliteti menaxhohet. Shtetet e Bashkuara mbeten fuqia më e madhe, por pa shkallën e ndikimit që kishin në të kaluarën.
Secili prej katër skenarëve të parë ka shans një në dhjetë.
Me fjalë të tjera, shanset janë më pak se gjysma që ndikimi i pandemisë aktuale COVID-19 të ndryshojë gjeopolitikën deri në 2030. Disa faktorë mund të ndryshojnë këto shanset. Për shembull, zhvillimi i shpejtë i vaksinave efektive, të besueshme dhe të lira që shpërndahen gjerësisht do të rrisë probabilitetin e vazhdimësisë dhe do të zvogëlojë probabilitetin e skenarëve autoritar ose kinez.
Por nëse rizgjedhja e Donald Trump dobëson aleancat e Amerikës dhe institucionet ndërkombëtare, ose dëmton demokracinë në vend, probabiliteti i skenarit të vazhdimësisë ose skenarit të gjelbër do të ulej.
Nga ana tjetër, nëse Bashkimi Evropian, i cili fillimisht u dobësua nga pandemia, arrin të ndajë kostot e përgjigjes së vendeve anëtare, ai mund të bëhet një aktor i rëndësishëm ndërkombëtar i aftë të rrisë shanset e skenarit të gjelbër.
Ndikime të tjera janë të mundshme dhe COVID-19 mund të sjellë ndryshime në lidhje me pabarazitë në kujdesin shëndetësor dhe arsimin,.
Vlerësimi i efektit afatgjatë të pandemisë aktuale nuk është një parashikim i saktë i së ardhmes, por një ushtrim në peshimin e probabiliteteve dhe rregullimin e politikave aktuale.
Joseph S. Nye, i Riu është profesor në Universitetin e Harvardit dhe autor i librit A ka mbaruar shekulli amerikan? dhe a ka rëndësi morali? Presidentët dhe Politika e Jashtme nga FDR në Trump.