Tre dekada pas rënies së Bashkimit Sovjetik, Shtetet e Bashkuara e gjejnë veten të angazhuara në një garë të re të fuqisë me Kinën. Që nga marrja e detyrës, Presidenti kinez Xi Jinping ka vijuar veprimet në një rrugë më këmbëngulëse dhe pandemia COVID-19 ka intensifikuar rivalitetin. Në sipërfaqe, Kina duket e sigurt, me një ekonomi që po rimëkëmbet, një ushtri moderne, duke përshpejtuar zhvillimin teknologjik dhe duke zgjeruar ndikimin diplomatik në të gjithë botën.
Në një libër të ri në kohën e duhur dhe kuptimplotë, The Nightmare China: The Ambitions Grand of a State Decaying, the American Enterprise Institute’s Dan Blumenthal i hedh një vështrim të afërt Kinës, duke shqyrtuar kapacitetin e saj dhe objektivat strategjikë. Duke vepruar kështu, ai hedh dritë mbi paradoksin e Kinës moderne: Është një fuqi pohuese, ambicioze, por gjithashtu edhe me dobësi themelore që mund të ndihmojë rritjen e mëtejshme të saj ose mund të ndihmojë në rënien e saj. Sipas fjalëve të tij, “Argumenti kryesor i këtij libri është se pavarësisht (ose ndoshta për shkak të) dobësive të brendshme në rritje të Kinës, ajo po çon përpara ambiciet e mëdha strategjike”.
Studimi i Blumenthal për Kinën filloi vite më parë dhe ai sjell një kuptim të thellë të zhvillimeve që kanë transformuar vendin që prej asaj kohe.
Studiuesit debatojnë nëse Kina dëshiron hegjemoni të kufizuar rajonale ose mbizotërim të sistemit global. Përgjigja e Blumenthal është e qartë: ambiciet e Kinës janë në të gjithë botën. Ai tregon për raportin e punës së Kongresit të Partisë Komuniste Kineze (CCP) të 19-të të dorëzuar nga Xi në 2017. Raporti parashikon që nga mesi i shekullit, se Kina do të jetë një “vend i prosperuar, modern dhe i fortë socialist me një ushtri të klasit botëror”. Sipas Blumenthal, “lufta e Pekinit për zotërim gjeopolitik nuk do të kufizohet në Azi”, sepse “Kina dëshiron të udhëheqë një rend të ri botëror të përqendruar rreth fuqisë kineze dhe të qeverisur nga rregullat e bëra nga Kinezët”.
Edhe nëse CCP ka të bëjë kryesisht me mbijetesën e regjimit, argumenton ai, ai e sheh një rend ndërkombëtar sinocentrik si thelbësor. Një perceptim i Kinës si qendra natyrore e botës ka shërbyer gjithmonë si një burim i rëndësishëm i legjitimitetit të brendshëm.
Por ambiciet globale të Kinës hedhin poshtë dobësitë themelore. Blumenthal vëren se vetë PKK-ja “ka vlerësuar se situata e saj e brendshme dhe e jashtme e sigurisë është në të vërtetë sfiduese”. Blumenthal citon një sërë sfidash ekonomike, sociale dhe politike me të cilat përballet Pekini, duke përfshirë një krizë në rritje demografike, ngadalësimin e rritjes së PBB-së për shkak të rikonfirmimit të partisë të kontrollit shtetëror të ekonomisë, ikjen e kapitalit me kinezët e pasur duke lëvizur qindra miliarda dollarë në det të hapur, që po pengon prodhimin bujqësor kinez dhe shëndetin e njerëzve të saj, perspektiva e një kurthi me të ardhura mesatare për shkak të luftës së Kinës për të lëshuar inovacionin dhe frikës nga separatizmi dhe trazirat e brendshme. Ndërsa Xi përpiqet të mbledhë Kinën pas një vizioni të ripërtëritjes kombëtare dhe të arrijë ambiciet e mëdha të vendit në skenën botërore, ai është i penguar nga realiteti i problemeve të Kinës.
Blumenthal është i bindur se Kina është më e dobët sesa shumë mendojnë. Analiza e tij përputhet mirë me atë të njërit prej autorëve të këtij shqyrtimi. Në librin e tij të ri, Kroenig argumenton se sistemi autokratik i qeverisjes së Kinës është një pengesë themelore në rivalitetin e saj të fuqisë me Shtetet e Bashkuara. Historikisht, nga bota antike deri në Luftën e Ftohtë, fuqitë autokratike kanë performuar dobët në garat afatgjata me fuqi të mëdha kundër rivalëve demokratikë. Sistemet e qeverisjes autokratike mbysin rritjen ekonomike dhe inovacionin duke theksuar kulturat e konformitetit dhe duke kufizuar ndërmarrjen e lirë. Në sferën diplomatike, diktatorët përpiqen të ndërtojnë aleanca dhe partneritete të thella dhe të qëndrueshme ndërkombëtare. Kur bëhet fjalë për çështje ushtarake, ata i kushtojnë më shumë burime shtypjes së njerëzve të tyre sesa mbrojtjes nga kërcënimet e jashtme. Kina është e munduar me secilën nga këto sfida: një ekonomi që ngadalësohet; pak miq të vërtetë jashtë vendit; dhe pasiguria e brendshme.
Duke shkuar më tej, Blumenthal fokusohet thellësisht në luftën e CCP për të rindërtuar burime të reja të legjitimitetit të brendshëm. Tranzicioni i ish-udhëheqësit kinez Deng Xiaoping drejt një ekonomie tregu prek rrënjët marksiste-leniniste të partisë në pushtet. Siç shkruan Blumenthal, “Kina sot po plotëson mungesën e parimeve tërheqëse politike ose ideologjive duke krijuar një perandori të re të frikës”. Në vend të marksizëm-leninizmit, ai “ofron thirrje gjithnjë e më të ashpra për një nacionalizëm imperialist”.
Është për këto arsye që, edhe si një fuqi shumë më e brishtë sesa duket, Kina paraqet një kërcënim serioz për Shtetet e Bashkuara dhe aleatët e saj.
Blumenthal vëren se “fuqitë në rënie nuk janë më pak të rrezikshme sesa ato në rritje”, duke treguar pushtimin e Rusisë në Ukrainë si një shembull të një fuqie të dobët që sulmon në mënyrë agresive kundër fqinjëve të saj. Prandaj, Blumenthal krijon një mënyrë të tretë të rëndësishme të të menduarit për Kinën.
Shumë në Uashington e shohin Kinën si të fortë dhe konkurrencën e fuqisë së madhe si përparësinë kryesore të Shteteve të Bashkuara. Të tjerët përshkruajnë një Kinë me probleme serioze të brendshme, e cila nuk përbën shumë kërcënim dhe me të cilën Uashingtoni mund të vazhdojë të bashkëpunojë. Në të kundërt, Kina e Blumenthal është e dobët dhe e rrezikshme. Blumenthal skicon një teori fitoreje për Shtetet e Bashkuara: “Kjo do të thotë të bindësh Kinën se një konkurs i tillë është shumë i kushtueshëm dhe mund të vijë në krye të qëllimit kryesor të Pekinit për mbijetesën e regjimit.” Kjo është një përgjigje e mirë dhe më e qartë se sa kanë dhënë vëzhguesit e tjerë të Kinës. Ne kemi argumentuar më parë se Shtetet e Bashkuara duhet të kërkojnë të rigjallërojnë, përshtatin dhe mbrojnë sistemin ndërkombëtar të bazuar në rregulla të udhëhequr nga SH.B.A. Në planin afatgjatë, Shtetet e Bashkuara do të dëshironin që Kina të jetë një anëtare bashkëpunuese e këtij sistemi. Por kjo nuk do të jetë e mundur së shpejti, mbase jo për sa kohë që CCP mbretëron në Pekin. Në terma afatshkurtër, pra, Shtetet e Bashkuara dhe aleatët e tyre duhet të mbrojnë atë sistem nga kërcënimet ekonomike, të qeverisjes dhe ushtrisë që paraqet Kina, dhe të imponojnë kosto serioze për PKP kur shkel standardet ndërkombëtare të mbajtura gjerësisht. Kjo strategji do të jetë e suksesshme kur të ndryshojë mendjen e udhëheqësve të Kinës dhe, siç argumenton gjithashtu Blumenthal, i bind ata se sfidimi i sistemit të udhëhequr nga SHBA është shumë e vështirë dhe e kushtueshme. Ekzekutimi me sukses i një strategjie të tillë do të kërkojë një kuptim të thellë të pikave të forta dhe të dobëta të Kinës, si dhe shpresave dhe frikës së saj. Kjo është pikërisht ajo që siguron libri i rëndësishëm i Blumenthal. Duhet të kërkohet leximi për të gjithë ata që kërkojnë të kuptojnë më mirë Kinën, dhe, mbi të gjitha, për zyrtarët qeveritarë që janë përgjegjës për të na mbrojtur nga ky komb i dobët dhe i rrezikshëm.
Përkthyer dhe përshtatur nga foreign policy/ F.H, konica.al