MENU
klinika

Ndotja - vrasësja e heshtur

Ekonomia e një qyteti pa makina

31.08.2018 - 13:12

Ndotja e ajrit tanimë është vrasësi i katërt më i madh në botë pas pirjes së duhanit, presionit të lartë të gjakut dhe dietës ushqimore. Ai kontribuon në më shumë se gjashtë milion vdekje çdo vit. Shumica e tyre janë në vende më të varfra. Me keqardhje duhet ta pranojmë, cilësia e ajrit mund të bëhet gjithnjë e më e keqe me zgjerimin e shpejtë të urbanizimit.

Më shumë se gjysma e popullsisë së botës tani jeton në qytete. Deri në vitin 2050, kjo do të arrijë në dy të tretat. Ndërsa shumica e njerëzve lëvizin nga zonat rurale në qytete, do të ketë më shumë makina në rrugë, më shumë pika të nxehta trafiku në afërsi të shtëpive dhe vendeve të punës, dhe hapësirë më pak e gjelbër.

Banorët e qytetit tashmë vuajnë nga tymi dhe smogu në përditshmërinë e tyre. Është e tmerrshme që kemi arritur një pikë ku është më e shëndetshme që disa njerëz të qëndrojnë brenda dhe të mos ushtrohen, në vend që të ecin jashtë dhe të thithin ajër të ndotur.

Pse vendet, udhëheqësit politikë, ekspertët dhe organizatat e fushatave duan të reduktojnë ndotjen e ajrit? Arsyeja kryesore është përmirësimi i shëndetit të njerëzve. Por ne mund të jemi më të guximshëm se thjesht të zbusim këtë problem duke u përpjekur të zvogëlojmë përqendrimet e grimcave. Ekziston një mundësi për të shkuar shumë më tej, dhe në thelb të rishohë mënyrën se si funksionojnë qytetet.

Paradoksalisht, ndotja e ajrit mund të na nxitë të transformojmë shëndetin publik dhe infrastrukturën, dhe të ndryshojmë mënyrën se si ne i projektojmë qytetet në të ardhmen.

Ne aktualisht shpenzojmë shumë kohë duke u fokusuar në mënyrat për të ulur emetimet ose për të zhvilluar lëndë djegëse më të pastra dhe më efikase. Ligjvënësit aplikojnë taksa ose ndalojnë qarkullimin e makinave të vjetra në qytete. Industria e makinave është duke parë një bum në automjetet hibride dhe elektrike, të cilat janë shumë më miqësore me mjedisin.

Natyrisht, këto zgjidhje luajnë një rol të rëndësishëm në pastrimin e ajrit tonë urban. Por na mungon një mundësi e madhe për një qasje më holistike mbi shëndetin dhe mirëqenien e njerëzve që jetojnë në qytete.

Për shembull, nëse rishikojmë qëllimin e rrugëve tona. A janë ato me të vërtetë të destinuara vetëm për makina për të shkuar nga pika A në pikën B? Apo mund t’i shohim ata si një vend për të ecur në këmbë dhe apo me biçikletë, ku fëmijët luajnë dhe fqinjët takohen?

Duke hequr makinat nga qytetet nuk jemi vetëm duke ulur emetimet – ka përfitime të panumërta të tjera. Studiuesit në Londër panë ndikimet e shëndetit të reduktimit të emetimeve përmes dy metodave të ndryshme. Skenari i parë përdori një politikë të udhëhequr nga teknologjia, ndërsa i dyti promovonte ecjen dhe çiklizmin në vend të makinës.

Të dy skenarët rezultuan në nivele të ngjashme të cilësisë së ajrit të përmirësuar. Por metoda që i inkurajonte njerëzit të ecnin dhe ciklonin gjeneronin deri në 30 herë më shumë përfitime, për shkak të përmirësimeve shëndetësore nga rritja e aktivitetit fizik. Janë kryer hulumtime të ngjashme në qytete të tjera dhe janë arritur të njëjtat përfundime.

Mjerisht, nivelet e tanishme të ndotjes së ajrit mund t’i bëjnë njerëzit që të mos dalin jashtë dhe të kryejnë aktivitet fizik të rregullt. Një studim i kohëve të fundit në Londër krahasoi efektet shëndetësore të një shëtitjeje në Hyde Park kundrejt njërës përgjatë Oxford Street. Për njerëzit mbi 60 vjeç, ndotja toksike e ajrit ka anuluar disa nga përfitimet që kanë marrë nga aktiviteti fizik i lehtë.

Dhe në disa nga qytetet më të ndotura në botë, si Delhi dhe Pekini, çiklizmi për më shumë se një orë çdo ditë mund të bëjë më shumë dëm sesa mirë.

Disa qytete kanë shpallur vizionet pa makina, duke përfshirë Milanin, Kopenhagenin, Madridin dhe Parisin. Oslo planifikon t’i ndalojë përgjithmonë të gjitha makinat nga qendra e qytetit deri në vitin 2019. Chengdu në Kinë po dizajnon një zonë të re rezidenciale në të cilën njerëzit do të mund të ecin kudo lehtë, duke reduktuar nevojën për makina.

Edhe pse u harrua për një kohë, ne kemi një histori të planifikimit të qyteteve me shëndetin publik në mendje. Sanitaristët urbanë në mes të viteve 1850 njoftuan për strategji të reja të planifikimit që përfshinin më shumë hapësirë ​​të gjelbëruar, ventilim më të mirë nëpër rrugë dhe rrezet e diellit në shtëpi, për të luftuar epidemitë e kohës – kolerën dhe murtajën.

Këta njerëz lanë shenjën e tyre në qytetet e tyre përkatëse përmes një përpjekjeje të vetëdijshme për planifikim për shëndet më të mirë. Ne po shpresojmë të bëjmë përparime të ngjashme. Rrjeti Imperial i Përsosmërisë në Cilësinë e Ajrit ka për qëllim të identifikojë kufijtë e ardhshëm në kërkimin e cilësisë së ajrit, duke bashkëpunuar në të gjitha disiplinat për të ofruar njohuri të reja. Shkencëtarët dhe hulumtuesit nga mjekësia, inxhinieria, biznesi dhe disiplina të tjera po mblidhen së bashku për të ndarë ekspertizën dhe për të gjetur zgjidhje për disa nga sfidat më të mëdha.

Ashtu si sanitarët urbanë të para afro 200 vjetësh, përsëri kemi mundësinë të krijojmë qytete tona që të përmirësojmë shëndetin publik. Nuk ka asnjë dyshim se do të arrijmë atje dhe se do ta kuptojmë këtë vizion të ri për rrugët dhe lagjet, një vend ku edhe njerëzit do të jetojnë, jo vetëm makinat. Pse të mos fillojmë tani, madje të korrim edhe përfitime?

Përgatiti: M.G

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Origjina: panxhari i sheqerit!

Makina e degradueshme biologjikisht