Kur Kryeministri Japonez Yoshihide Suga u bë udhëheqësi i parë i huaj që vizitoi Presidentin e SHBA Joe Biden në Shtëpinë e Bardhë muajin e kaluar, deklarata e tyre e përbashkët tërhoqi shumë vëmendje. Për herë të parë që nga viti 1969, udhëheqësit referuan interesin e tyre të përbashkët për “rëndësinë e paqes dhe stabilitetit nëpër ngushticën e Tajvanit” dhe “zgjidhjen paqësore të çështjeve ndër-ngushticë”.
Megjithëse një referencë e ngjashme (megjithëse më e shkurtër) u bë në një deklaratë të përbashkët midis ministrave të tyre të jashtëm dhe të mbrojtjes një muaj më parë, deklarata u mirëprit nga Taipei dhe u minimizua në Kinë, me zyrtarët e ambasadës në Uashington duke thënë se ata ishin “me vendosmëri kundër”.
Sidoqoftë, uniteti i aleancës mbi Tajvanin u trondit përkohësisht vetëm një javë pas samitit kur, në debatin parlamentar, Suga tha se përfshirja e Tajvanit në deklaratë “nuk presupozonte përfshirje ushtarake”, që do të thotë se nuk sugjeronte që Forcat e Mbrojtjes së Vetë të Japonisë do të përfshiheshin në një konflikt.
Media kineze e interpretoi vërejtjen e tij duke raportuar se “trupat e Japonisë nuk do të përfshihen nëse Kina pushton Tajvanin”. Dhe Tajvani, duke kërkuar të minimizojë ndryshimin e dukshëm në Japoni, u zotua të mbrojë sigurinë e tij. Sidoqoftë, deklarata e Suga-s nuk është e pasaktë dhe as nuk bie në kundërshtim me deklaratën e përbashkët. Duke mos qenë një aleat zyrtar i Tajvanit, do të ishte e çuditshme që Japonia të deklarojë një angazhim ushtarak të pakushtëzuar në çdo situatë.
Deklarata e Suga-s mund të interpretohet më së miri si nxjerrja e një faqe nga libri i vet i Shteteve të Bashkuara mbi paqartësinë strategjike. Për sa kohë që Japonia qëndron e paqartë në nivelin e saj të angazhimit, Kina është e detyruar të marrë në konsideratë përfshirjen e mundshme të SH.B.A.-së dhe Japonezëve në çdo plan që ka për të pushtuar Tajvanin.
Përfshirja e Tajvanit në deklaratat e fundit dhe debati mbi përfshirjen japoneze në një rast të paparashikuar ngre një pyetje të rëndësishme. Nëse shpërthen një konflikt në Tajvan, çfarë mund t’i kërkojnë Shtetet e Bashkuara Japonisë? Për aleancën, përgjigja është kritike nëse vendet duan të përkthejnë shprehjet e mbështetjes në planifikimin dhe përgatitjen reale.
Minimalisht, Shtetet e Bashkuara do të kërkonin akses në bazat e tyre në Japoni, nga të cilat do të ekzekutonin operacione luftarake në, mbi dhe rreth Tajvanit. Për një shkëmbim shënimesh të vitit 1960 midis kryeministrit të atëhershëm japonez Nobusuke Kishi dhe sekretarit të shtetit të atëhershëm të SHBA Christian Herter në lidhje me zbatimin e traktatit të tyre dypalësh të sigurisë, Shtetet e Bashkuara ranë dakord të përfshihen në “konsultim paraprak” me Japoninë nëse dëshiron të përdorë objektet dhe zonat si baza për operacionet luftarake. Këto angazhime do të ndërmerren nga Japonia, përveç mbrojtjes së operacioneve japoneze.
Një situatë ku Shtetet e Bashkuara dëshirojnë të mbrojnë Tajvanin por Japonia ende nuk është sulmuar mund të përshtatet me parametrat e përcaktuar nga Kishi dhe Herter, duke kërkuar që aleatët të përfshihen në “konsultim paraprak” ku Shtetet e Bashkuara do të sqaronin qëllimin e tyre për të përdorur bazat e saj.
Pa pranimin japonez, Shtetet e Bashkuara do të përballeshin me sfida operacionale nëse detyroheshin të ekzekutonin operacione nga larg ose të gjenin vende të tjera nga të cilat të bazonin operacionet e tyre, një propozim i vështirë. Në mënyrë të ngjashme, Shtetet e Bashkuara do ta gjenin veten në disavantazh seriozisht nëse Japonia kundërshtonte forcat e SHBA nga hyrja në bazat dhe portet japoneze (si Forcat e Vetë-Mbrojtjes së Japonisë dhe forcat civile) si alternativa, nëse do të ishin të nevojshme.
Megjithëse aksesi është një domosdoshmëri operacionale, mbështetja e Forcave të Vetë-Mbrojtjes do të vepronte si një shumëzues i forcës për çdo operacion të udhëhequr nga SH.B.A. Kjo do të thotë që kërkesat e SHBA për përfshirjen japoneze do të ishin pothuajse të sigurta.
Dhe Shtetet e Bashkuara e dinë se niveli i përfshirjes së Japonisë do të varet nga mënyra se si udhëheqja politike e vendit përcakton situatën. Nëse Japonia nuk sulmohet dhe konflikti duket disi i kufizuar, është e mundur që Tokio mund ta përcaktojë situatën vetëm duke pasur një “ndikim të rëndësishëm” në sigurinë e Japonisë. Ligjërisht, kjo do të kufizonte përfshirjen e Japonisë në role mbështetëse jokompetente, në pjesën e pasme.
Nëse Japonia sulmohet drejtpërdrejt, përfshirë sulmet ndaj bazave të SHBA në territorin japonez, ose nëse Tokio e përcakton situatën si një kërcënim për mbijetesën e Japonisë, përfshirja japoneze mund të përfshijë luftime dhe përdorimin e forcës, megjithëse nuk është e qartë nëse situata e fundit siguron po aq gjerësi sa një sulm i vërtetë ndaj Japonisë.
Sigurisht, Shtetet e Bashkuara do të dëshironin që Japonia të përcaktojë situatën sa më gjerë dhe urgjente që të jetë e mundur për të lejuar fleksibilitetin maksimal operacional, pavarësisht nëse Japonia është sulmuar apo jo. Zinxhirët e furnizimit me karburant dhe ushqim, ky argument mund të mos jetë i vështirë për tu bërë.
Nëse Tokio interpretoi një sulm kundër Tajvanit si vetëm një “ndikim të rëndësishëm” mbi sigurinë, ka disa zona operacionale që Shtetet e Bashkuara që mund t’i kërkojnë ndihmë Forcave të Vetë-Mbrojtjes së Japonisë. Shumica e kësaj do të ishte brenda territorit japonez.
Mbrojtja e bazave amerikane në Japoni do të ishte kritike, veçanërisht duke pasur parasysh mungesën e aftësive të mbrojtjes ajrore me rreze të shkurtër në bazat e SHBA. Një tjetër do të ishte mbështetja logjistike në Japoni, duke përfshirë furnizimin, mirëmbajtjen, transportin, inxhinierinë dhe shërbimet mjekësore. Më tej nga brigjet japoneze, por jo brenda hapësirës ajrore territoriale ose ujërave të një vendi tjetër (dhe jo afër zonave ku po zhvillohen luftimet), Shtetet e Bashkuara ka të ngjarë të dëshirojnë ndihmë Japoneze me aktivitete të inteligjencës, mbikëqyrjes dhe zbulimit, si dhe kërkim-shpëtim dhe rikuperimin e personelit.
Nëse Japonia sulmohet ose Tokio përcakton kushtet si një kërcënim për mbijetesën e Japonisë, Shtetet e Bashkuara ka të ngjarë të presin që Forcat e Vetë Mbrojtjes të kryejnë spektrin e plotë të aktiviteteve siç përcaktohet në legjislacionin e sigurisë të vendit 2015 për të përfshirë përdorimin e forcës.
Shtetet e Bashkuara mund të kërkojnë ndihmë në mbrojtjen e hapësirës ajrore japoneze përmes operacioneve mbrojtëse kundër-ajrore dhe raketave tokë-ajër dhe mbrojtjes së zonave detare përmes operacioneve sipërfaqësore dhe nëntokësore, luftës anti-nëndetëse dhe raketave anije të lundrimit. Sigurimi i shoqërimit të armatosur për anijet dhe avionët amerikanë midis Japonisë dhe hapësirës së betejës është një kërkesë tjetër e mundshme.
Luftimi i kërkimit dhe shpëtimit dhe rimëkëmbja e personelit është gjithashtu e mundshme, megjithëse më afër brigjeve japoneze për shkak të aftësive të kufizuara të Japonisë. Siç sugjerojnë këta shembuj,
Përfshirja e Japonisë mund të bëjë një ndikim operacional në shumë zona. Pavarësisht nga ato që Shtetet e Bashkuara kërkojnë, megjithatë, përfshirja e Japonisë do të jetë gjithmonë një vendim politik. Kur administrata e Suga pranoi të përfshinte Tajvanin në deklaratat e fundit, ajo duhet ta ketë kuptuar këtë sinjalizoi angazhimin e Japonisë për të bërë diçka nëse “paqja dhe siguria” e ngushticës së Tajvanit prishet. Nëse Japonia nuk bën asgjë ose nënshtrohet mbështetjes së saj, jo vetëm që aleanca SHBA-Japoneze do të tronditej, por forca e të gjithë rrjetit të aleatëve të SH.B.A. mund të vihej në dyshim.
Ka shenja shpresëdhënëse se kjo situatë mund të shmanget. Për shembull, Tokio thuhet se po studion përgjigjet e mundshme nga Forcat e Vetë-Mbrojtjes ndaj skenarëve të ndryshëm që përfshijnë Tajvanin. Për më tepër, një sondazh i fundit nga Nikkei tregoi 74 përqind të popullsisë japoneze që mbështesin angazhimin në ngushticën e Tajvanit.
Siç e dinë shumë vëzhgues të Japonisë, Tokio historikisht ka tentuar t’i afrohet përdorimit të forcës ushtarake përmes një lente legaliste. Në varësi të asaj niveli i përfshirjes së Japonisë ndryshonte. Nëse Kina sulmon Tajvanin, Shtetet e Bashkuara ka të ngjarë të kërkojnë një angazhim të shpejtë operacional.
Qasja tipike e Japonisë për pastrimin e pengesave të ndryshme administrative nuk do ta priste atë në një mjedis operativ që ndryshon me shpejtësi. Për vendimmarrjen politike të Japonisë për të ecur me hapin e afateve operacionale të SH.B.A.-së, Japonia duhet të dijë tani se çfarë do të kërkojnë Shtetet e Bashkuara në kohën e luftës. Këto diskutime mund të ndodhin tashmë, dhe nëse po, është e rëndësishme t’i drejtoni ato drejt.
Duke shprehur mbështetje për sigurimin e paqes, Shtetet e Bashkuara dhe Japonia kanë nevojë për plane reale për t’i përkthyer fjalët e tyre në veprim. Siç argumentonte një artikull i fundit i Nikkei, “Japonia nuk mund të jetë neutrale në këtë fotografi”.
Përkthyer dhe përshtatur nga Foreign Policy/ F.H, Konica.al